Naprzeciw tym potrzebom wychodzi rządowy program grantowy Kultura w sieci ogłoszony na początku kwietnia przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i Narodowe Centrum Kultury jako jeden z elementów wprowadzanej właśnie tzw. Tarczy Antykryzysowej. Inicjatywa ta zakłada wsparcie instytucji i organizacji kulturowych w formie dofinansowania na przeniesienie dotychczasowych działań do internetu - jednocześnie dając możliwość zachowania kultury w życiu społecznym i utrzymując ciągły kontakt z odbiorcami. W ramach podejmowanych aktywności instytucje i organizacje kulturowe mogą realizować m.in. warsztaty online z zakresu edukacji kulturowej, organizować w sieci wydarzenia takie jak spektakle czy koncerty, a także tworzyć strony internetowe i aplikacje mobilne z dziedziny kultury.
Pierwsze efekty działań w internecie dostrzegamy już teraz. Wiele organizacji i artystów wykazuje się niezwykłą kreatywnością i nie czekając na inicjatywy odgórne sprawnie adaptuje się do nadzwyczajnych i niełatwych warunków, w jakich się znaleźliśmy.
Na przeniesienie swoich działań do sieci zdecydował się również jeden z naszych klientów - Teatr Dramatyczny w Warszawie, z którym współpracujemy nieprzerwanie już od 2018 roku. Efektem naszej dotychczasowej współpracy jest obecna strona internetowa teatru (https://teatrdramatyczny.pl/). Na co dzień wspieramy Teatr w bieżącej obsłudze witryny - jak chociażby w ostatnim czasie, dostosowując jej funkcjonalność pod kątem działań w sieci i repertuaru online.
Przy tej okazji porozmawialiśmy z panią Kingą Strzemińską, która jest odpowiedzialna za działania marketingowe Teatru Dramatycznego, o to, jak teatry mogą sprostać nowej rzeczywistości, w której się znaleźliśmy:
Na czas kwarantanny podjęliśmy decyzję o przeniesieniu działań do sieci w formie DramatOnu, czyli dedykowanego repertuaru online dla naszych widzów.
Nie planowaliśmy takich działań wcześniej. Na co dzień zapraszamy widzów do oglądania spektakli na żywo na naszych scenach. Jednak w tej trudnej sytuacji, w jakiej się wszyscy znaleźliśmy, postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom widzów, którzy również zostali zobligowani do pozostania w domach i jedynie wirtualnie mogą uczestniczyć w kulturze.
Nie da się przenieść teatru do internetu tak po prostu. Energia, która rodzi się na żywo na scenie, i którą współtworzą także widzowie jest niepowtarzalna, ale staramy się zainteresować widza naszą szeroką ofertą prezentując teatr w nowych odsłonach.
W ramach podjętych działań prezentujemy 7 różnych cykli:
W poniedziałki mamy tradycyjnie otwarte czytania dramatów - Kurso[or] na dramat.
We wtorki Mój Dramatyczny, czyli pierwsze odsłony interdyscyplinarnego projektu organizowanego we współpracy z Encyklopedią Teatru Polskiego w postaci publikacji na Facebooku najciekawszych informacji i zdjęć z historii Teatru Dramatycznego.
W środy #połączeni - wywiady na żywo z aktorkami i aktorami Teatru Dramatycznego.
W czwartki Wykłady w Dramatycznym - zapraszamy na cotygodniowe prezentacje najważniejszych spotkań z psychologami, literaturoznawcami, teatrologami i historykami filozofii (będziemy udostępniać transkrypcje oraz nagrania audio).
W piątki #zostańwdomuzhumorem, czyli poprawiamy sobie humory najlepszymi skeczami Kabaretu na koniec świata.
W soboty e-scena: oglądamy spektakle.
A na sam koniec w niedzielę coś dla najmłodszych - Między literaturą a baśnią.
Wszystkie linki do wydarzeń są regularnie zamieszczane według repertuaru na kanale YouTube i FB, a wywiady na Instagramie.
W ramach e-sceny w soboty prezentujemy nagrania spektakli. Start spektaklu o godz. 19.00, link będzie dostępny do północy na kanale YouTube Teatru oraz na Facebooku.
Pełen repertuar DramatOn dostępny jest na stronie: https://teatrdramatyczny.pl/
Chyba konieczność szybkiego przestawienia się na działania wyłącznie w internecie, co związane jest z wieloma zagadnieniami dotyczącymi multimediów, transferów danych itd. Musieliśmy w krótkim czasie nabyć dodatkowe umiejętności. Działaliśmy w zgranym zespole, ale pod duża presją czasu i dużą ilością wydarzeń.
W pierwszej kolejności zdecydowaliśmy się zaplanować i ogłosić repertuar na cały kwiecień, a potem stopniowo realizować każde wydarzenie. Prace nad projektem trwają i wciąż wdrażamy kolejne pomysły.
Z dnia na dzień zainteresowanie jest coraz większe. Na przykład ostatnio naszą e-scenę odwiedziło jednego wieczoru ponad pięć tysięcy osób!
W naszym odczuciu nie może jej zastąpić całkowicie… Co więcej, mamy nadzieję, że pragnienie doświadczania kultury na żywo zwiększy się, a nie zmniejszy. Warto pamiętać, że teatr, tak jak koncert, zawsze jest bardzo indywidualnym przeżyciem, którego doświadczanie polega na bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Jakiś czas temu ruszyła akcja #ZmieńTerminNieOdwołuj, która zachęca do tego, by posiadany bilet na odwołany spektakl zachować i wymienić go na późniejszy termin. Oprócz tego, można również kupować bilety otwarte do Teatru Dramatycznego. Mamy nadzieję, że niedługo ponownie spotkamy się w Teatrze.
W obecnej sytuacji granice między biznesem, technologią i kulturą zaczynają się powoli zacierać, dzięki czemu możemy skutecznie przełamywać występujące ograniczenia, a dodatkowo znajdować alternatywne rozwiązania, wychodzić poza schemat i rozwijać nowe kreatywne koncepcje w sieci.
Zero spamu - tylko wartościowe treści!: