Kultura w sieci - czyli jak instytucje kulturowe radzą sobie w czasie kryzysu?

Z uwagi na panującą epidemię koronawirusa, nie tylko przedsiębiorstwa usługowe znalazły się obecnie w trudnej sytuacji. Sektor kultury również stoi teraz przed ogromnym wyzwaniem jakim jest ograniczenie działalności twórczej. Instytucje kreatywne i organizacje artystyczne , takie jak muzea, teatry, czy ośrodki i domy kultury, skupiające się dotychczas na wszelkich działaniach offline, zostały zmuszone do znalezienia alternatywnych rozwiązań, które skutecznie pozwolą przenieść ich aktywność do sieci. 
 

Naprzeciw tym potrzebom wychodzi rządowy program grantowy Kultura w sieci ogłoszony na początku kwietnia przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i Narodowe Centrum Kultury jako jeden z elementów wprowadzanej właśnie tzw. Tarczy Antykryzysowej. Inicjatywa ta zakłada wsparcie instytucji i organizacji kulturowych w formie dofinansowania na przeniesienie dotychczasowych działań do internetu - jednocześnie dając możliwość zachowania kultury w życiu społecznym i utrzymując ciągły kontakt z odbiorcami. W ramach podejmowanych aktywności instytucje i organizacje kulturowe mogą realizować m.in. warsztaty online z zakresu edukacji kulturowej, organizować w sieci wydarzenia takie jak spektakle czy koncerty, a także tworzyć strony internetowe i aplikacje mobilne z dziedziny kultury. 

 

Pierwsze efekty działań w internecie dostrzegamy już teraz. Wiele organizacji i artystów wykazuje się niezwykłą kreatywnością i nie czekając na inicjatywy odgórne sprawnie adaptuje się do nadzwyczajnych i niełatwych warunków, w jakich się znaleźliśmy.

 

Na przeniesienie swoich działań do sieci zdecydował się również jeden z naszych klientów - Teatr Dramatyczny w Warszawie, z którym współpracujemy nieprzerwanie już od 2018 roku. Efektem naszej dotychczasowej współpracy jest obecna strona internetowa teatru (https://teatrdramatyczny.pl/). Na co dzień wspieramy Teatr w bieżącej obsłudze witryny - jak chociażby w ostatnim czasie, dostosowując jej funkcjonalność pod kątem działań w sieci i repertuaru online. 
 Zrzut ekranu 2020-04-23 o 14

Przy tej okazji porozmawialiśmy z panią Kingą Strzemińską, która jest odpowiedzialna za działania marketingowe Teatru Dramatycznego, o to, jak teatry mogą sprostać nowej rzeczywistości, w której się znaleźliśmy:

 

Czym jest organizowany przez Teatr Dramatyczny DramatOn?

Na czas kwarantanny podjęliśmy decyzję o przeniesieniu działań do sieci w formie DramatOnu, czyli dedykowanego repertuaru online dla naszych widzów.

 

Jesteście jednym z pierwszych teatrów, które tak szybko odpowiedziały na potrzebę kontaktu z kulturą w sieci - planowaliście to już wcześniej, czy tak sprawnie zaadaptowaliście się do nowej rzeczywistości?

Nie planowaliśmy takich działań wcześniej. Na co dzień zapraszamy widzów do oglądania spektakli na żywo na naszych scenach. Jednak w tej trudnej sytuacji, w jakiej się wszyscy znaleźliśmy, postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom widzów, którzy również zostali zobligowani do pozostania w domach i jedynie wirtualnie mogą uczestniczyć w kulturze.

 

Czy przeniesienie teatru do internetu to prosta sprawa?

Nie da się przenieść teatru do internetu tak po prostu. Energia, która rodzi się na żywo na scenie, i którą współtworzą także widzowie jest niepowtarzalna, ale staramy się zainteresować widza naszą szeroką ofertą prezentując teatr w nowych odsłonach. 

W ramach podjętych działań prezentujemy 7 różnych cykli:

  • W poniedziałki mamy tradycyjnie otwarte czytania dramatów - Kurso[or] na dramat.

  • We wtorki Mój Dramatyczny, czyli pierwsze odsłony interdyscyplinarnego projektu organizowanego we współpracy z Encyklopedią Teatru Polskiego w postaci publikacji na Facebooku najciekawszych informacji i zdjęć z historii Teatru Dramatycznego.

  • W środy #połączeni - wywiady na żywo z aktorkami i aktorami Teatru Dramatycznego.

  • W czwartki Wykłady w Dramatycznym - zapraszamy na cotygodniowe prezentacje najważniejszych spotkań z psychologami, literaturoznawcami, teatrologami i historykami filozofii (będziemy udostępniać transkrypcje oraz nagrania audio).

  • W piątki #zostańwdomuzhumorem, czyli poprawiamy sobie humory najlepszymi skeczami Kabaretu na koniec świata. 

  • W soboty e-scena: oglądamy spektakle. 

  • A na sam koniec w niedzielę coś dla najmłodszych - Między literaturą a baśnią. 

Wszystkie linki do wydarzeń są regularnie zamieszczane według repertuaru na kanale YouTube i FB, a wywiady na Instagramie.

W ramach e-sceny w soboty prezentujemy nagrania spektakli. Start spektaklu o godz. 19.00, link będzie dostępny do północy na kanale YouTube Teatru oraz na Facebooku.

Pełen repertuar DramatOn dostępny jest na stronie: https://teatrdramatyczny.pl/

 

Co było w tym projekcie najtrudniejsze?

Chyba konieczność szybkiego przestawienia się na działania wyłącznie w internecie, co związane jest z wieloma zagadnieniami dotyczącymi multimediów, transferów danych itd. Musieliśmy w krótkim czasie nabyć dodatkowe umiejętności. Działaliśmy w zgranym zespole, ale pod duża presją czasu i dużą ilością wydarzeń.

 

Ile czasu zajęło przygotowanie i wdrożenie tego projektu?

W pierwszej kolejności zdecydowaliśmy się zaplanować i ogłosić repertuar na cały kwiecień, a potem stopniowo realizować każde wydarzenie. Prace nad projektem trwają i wciąż wdrażamy kolejne pomysły.

 

Jaką popularnością cieszy się obecnie DramatOn?

Z dnia na dzień zainteresowanie jest coraz większe. Na przykład ostatnio naszą e-scenę odwiedziło jednego wieczoru ponad pięć tysięcy osób!

 

Co kwarantanna zmieni w sposobie w jaki doświadczamy kultury? Czy online może zastąpić tradycyjne doświadczanie kultury?

W naszym odczuciu nie może jej zastąpić całkowicie… Co więcej, mamy nadzieję, że pragnienie doświadczania kultury na żywo zwiększy się, a nie zmniejszy. Warto pamiętać, że teatr, tak jak koncert, zawsze jest bardzo indywidualnym przeżyciem, którego doświadczanie polega na bezpośrednim kontakcie ze sztuką.

 

Jak widzowie mogą wesprzeć teatry i aktorów w tym trudnym dla nas wszystkich czasie?

Jakiś czas temu ruszyła akcja #ZmieńTerminNieOdwołuj, która zachęca do tego, by posiadany bilet na odwołany spektakl zachować i wymienić go na późniejszy termin. Oprócz tego, można również kupować bilety otwarte do Teatru Dramatycznego. Mamy nadzieję, że niedługo ponownie spotkamy się w Teatrze.

 

W obecnej sytuacji granice między biznesem, technologią i kulturą zaczynają się powoli zacierać, dzięki czemu możemy skutecznie przełamywać występujące ograniczenia, a dodatkowo znajdować alternatywne rozwiązania, wychodzić poza schemat i rozwijać nowe kreatywne koncepcje w sieci.

 

Szukasz sposobów na przeniesienie swojej działalności z offline do online? Sprawdź, jak w JCD pomagamy zaistnieć w sieci - nie tylko teatrom! 

 

 

 

Newsletter

Zero spamu - tylko wartościowe treści!:

.
Udostępnij: