Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
03.09.2019

Jak wypromować aplikację mobilną? - 14 pomysłów na marketing dla twórców aplikacji.

W pierwszej części podpowiedziałam Wam, dlaczego i w jaki sposób przygotować się do promocji jeszcze długo przed premierą. Strategia naprawdę jest ważna - jeśli opracujecie ją naprawdę porządnie, znajdziecie w niej odpowiedzi na większość pytań o dalsze kroki w działaniach marketingowych. Dlatego jeśli nie przeczytaliście jeszcze tekstu “Jak wypromować aplikację mobilną? Część 1, strategia” - zacznijcie od niego i wróćcie tu za chwilę. 

 
Pierwsze pobrania aplikacji

Pierwszych użytkowników możesz pozyskać jeszcze długo przed premierą - na przykład jeśli wcześniej zbudujesz społeczność zainteresowaną docelową tematyką, prowadząc blog czy kanał na YouTube. Łatwiej jest wykorzystać potencjał społecznościowy i wiralowy wokół darmowego, ogólnodostępnego, a jednocześnie wartościowego contentu. Z tej taktyki skorzystała Anna Weber, twórczyni aplikacji i programu edukacji muzycznej Pomelody, tworząc markę Mama Lama i skupiając odbiorców treści zgodnych ze swoją strategią (więcej przeczytasz tutaj: https://mamstartup.pl/pomelody-zrywa-z-tradycyjnym-podejsciem-do-utworow-dzieciecych-anna-weber-pomelody). 

 

Podobnie ma się sprawa z grupami na facebooku: ważne, aby wybrać tematykę czy motyw przewodni, wokół której skupią się potencjalni użytkownicy Twojej aplikacji. Jeśli pracujesz nad mobilną listą zakupów, Twoją grupą docelową mogą być kobiety, zajmujące się domem ale i aktywne zawodowo, sprawnie korzystające ze smartfonów i internetu. Być może mają niewiele czasu, a jednocześnie wartością jest dla nich przygotowanie przynajmniej kilka razy w tygodniu zdrowego, prostego posiłku dla rodziny, potrzebują więc sprawnego działania, sprawdzonych strategii, ułatwień. Może dobrym pomysłem byłaby facebookowa grupa z przepisami na szybkie, jednogarnkowe dania? 

  tim-bennett-OwvRB-M3GwE-unsplash

Jeśli masz już funkcjonujący biznes: sklep, blog, aplikację webową, dla której wersja mobilna ma być rozszerzeniem i kanałem dotarcia do nowych grup klientów, koniecznie wykorzystaj ją budując napięcie, atmosferę oczekiwania, a nawet angażując w prace nad finalną wersją. Kto lepiej niż dotychczasowi użytkownicy skupieni wokół Twojej marki pomoże Ci zweryfikować pomysł, zwalidować założenia biznesowe i przetestować MVP? 

Dotrzesz do nich przy pomocy newslettera lub wyskakującego okna na stronie. 

 
Konsekwentne działania spójne ze strategią 

I teraz garść szybkich pomysłów, które powinny wynikać ze strategii, opisanej w części 1. Dobrze przygotowana strategia jest punktem wyjścia dla taktyki i planu marketingowego, dlatego aby znaleźć odpowiedzi na pytania o szczegóły, takie jak “jakich influencerów wybrać”, “który kanał komunikacji da nam największe ROI”, “wokół jakich wartości i korzyści zbudować komunikację”, powinniśmy sięgać do opracowanej wcześniej matrycy Lean Canvas lub innego dokumentu opisującego naszą koncepcję.

 
  1. Kampania na product hunt - (https://marketingibiznes.pl/start-up-zone/9-lekcji-z-organizacji-premiery-produktu-na-platformie-product-hunt/

  2. Landing page z wartościowym contentem, przekierowujący konwersję do aplikacji. Ważne jest tu dobre przemyślenie UX pod kątem konwersji oraz stworzenie planu publikacji, aby maksymalnie wykorzystać ruch organiczny na ważne dla aplikacji słowa kluczowe; warto wzmocnić go reklamą Google Ads lub Fb Ads. 

  3. Monitoring internetu pozwalający na aktywne uczestniczenie w dyskusjach wokół problemu, rozwiązywanego przez Twoją aplikację. Facebook, Quora, Twitter. 

  4. Marketing osobisty, wykorzystanie sieci kontaktów, promocja aplikacji przez markę jej twórcy - zobaczcie, jak sprawnie robi to na przykład Michał Sadowski z Brand24.

  5. Media branżowe - ale niekoniecznie związane z aplikacjami, startupami, nowymi technologiami, tylko takie, które czytają Twoi potencjalni użytkownicy. Matki, nastolatki, ogrodnicy, właściciele kotów, prawnicy - zrób porządny research, porozmawiaj z nimi i dowiedz się, jakie treści z jakich źródeł najczęściej konsumują. 

  6. Konferencje, wydarzenia - opowiedz o sobie i swoim projekcie w kreatywny, dostarczający wartości sposób. 

  7. Edukuj: zwłaszcza, jeśli Twoja aplikacja związana jest z tematem profesjonalnym, niszowym, B2B. Wykorzystaj na przykład Slideshare lub Udemy, przygotuj wartościową prezentację czy kurs online poruszający ważną dla Twoich użytkowników tematykę. Przykład: pracujesz nad kalendarzem dla prawników; możesz opracować kurs online związany z technologicznymi aspektami pracy adwokata lub zarządzaniem czasem w tej branży. Wykorzystaj okazję by opowiedzieć o swojej aplikacji. 

  8. Lead magnet: jednorazowa akcja contentowa zaplanowana w celu konwersji. Model może być prosty: tworzymy ciekawy, bezpłatny produkt (np. ebook, freebie) do pobrania w zamian za zapis na newsletter. Produkt projektujemy w taki sposób, aby dostarczał wartość i zawierał odniesienia do naszej aplikacji, pamiętamy o spójnym brandingu wizualnym (logotypy, kolorystyka, fonty). W newsletterze po jakimś czasie odpalamy kampanię promującą aplikację (uwaga - wymaga to dobrze ogarniętego RODO, trochę podpowiedzi znajdziesz tutaj: https://jcd.pl/czy-twoja-firma-jest-gotowa-do-rodo-technologiczne)

  9. Zaangażowanie blogerów lub influencerów - pomysłów dostarczy Ci Twoja własna strategia i znajomość grupy docelowej. 

  10. Testerzy: jak wyżej, ale na wcześniejszym etapie rozwoju projektu. Dodatkowy benefit jest taki, że zbierasz feedback jednocześnie budując relację i potencjalnych ambasadorów Twojej marki. 

  11. Filmy na YouTube - na przykład tutoriale lub vlog tematyczny, ekspercki lub lifestylowy

  12. Dla użytkowników z branży technologicznej lub biznesowej ciekawym sposobem dotarcia może być case study z samego procesu tworzenia aplikacji, pokazujące transparentnie, na żywo kulisy i intensywność pracy nad projektem. Dobrze przemyślany i wykonany, dostarczający konkretnej wartości merytorycznej, może mieć duży potencjał wiralowy. 

  13. System poleceń wewnątrz aplikacji - motywujący do zapraszania innych użytkowników na przykład zniżkami czy upgradem konta (sprawdź Infakt, Booking albo Airbnb).

  14. Reklamy - Google Ads, Facebook Ads, Apple Search Ads - jednak pod warunkiem, że zanim wrzucisz na nie duże budżety, dokładnie przeliczysz stosunek CAC/LTV, czyli kosztu pozyskania (w tym wypadku kliknięcia) do średniej lub choćby spodziewanej wartości użytkownika.

 

Próbuj, testuj, stawiaj hipotezy i szybko je weryfikuj. Bądź konsekwentny, ale nie brnij w działania nieskuteczne - zwłaszcza, gdy generują koszty (na przykład przygotowanie freebiesów, tworzenie bardzo rozbudowanego contentu, kampanie Adsowe). Analizuj efektywność, mierz ROI - dostępne są już naprawdę fajne narzędzia analityczne dla aplikacji, na przykład Firebase; wyciągaj wnioski i optymalizuj. Bo żadna porada ani pomysł z internetu nie dadzą Ci tyle, co (mądre) eksperymenty na własnym produkcie. 

 

Udostępnij:
Martyna Jakóbczyk

Marketing Specialist

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!