Dlaczego audyt UX jest ważny?

Dlaczego audyt UX jest ważny?

Dlaczego audyt UX jest ważny? Czy zdarzyło Ci się poczuć rozczarowanie, gdy oglądając sesje użytkownika na swojej stronie widzisz, jak doszedł do końca procesu zakupowego i... nie dokonał zakupu? Co powstrzymało go przed kliknięciem przycisku "kup teraz"? A może Twój sklep internetowy zanotwał spadek sprzedaży i zaangażowania użytkowników? Jak poznać przyczynę tego spadku i poprawić ich wrażenia na Twojej stronie? Tutaj z pomocą przychodzi audyt UX, który pomaga zidentyfikować słabe punkty Twojego produktu, a następnie szuka rozwiązania mającego na celu poprawę doświadczenia użytkownika.

Czym jest audyt UX?
Audyt doświadczenia użytkownika (UX) to proces, którego celem jest wykrycie problemów związanych z użytecznością produktu lub usługi poprzez analizę i badania. Głównym celem audytu UX jest zidentyfikowanie kluczowych luk w interakcji użytkownika z produktem, które mogą utrudnić klientom wykonanie pożądanych działań.

Poza wskazaniem problemów, efektywny audyt UX dostarcza firmom rekomendacji dotyczących poprawy użytkowania produktu lub usługi, co może zwiększyć zaangażowanie klientów i poprawić konwersje.

Audyt UX jest bardzo ważny zarówno dla dużych, jak i małych firm. Jeśli uważasz, że Twoje produkty lub usługi nie dostarczają klientom oczekiwanych doświadczeń, nie oczekuj, że problem sam się rozwiąże. Im dłużej będziesz zwlekał z rozwiązaniem problemu, tym większe straty poniesiesz.

Audyt doświadczenia użytkownika umożliwia firmom wykrycie nawet drobnych problemów, które mogą wpłynąć na zadowolenie klientów.

Podczas przeglądu UX strony internetowej można odpowiedzieć na kluczowe pytania, takie jak:

  • Jakie trudności napotykają użytkownicy w trakcie interakcji z produktem lub usługą?
  • Jak te trudności wpływają na zachowanie klientów?
  • W jakim momencie użytkownicy opuszczają stronę internetową?
W ramach audytu UX często wykorzystuje się narzędzia i metryki takie jak: wskaźniki ruchu i konwersji, dane dotyczące sprzedaży i zaangażowania klientów, standardy UX, heurystyki użyteczności, mentalne modelowanie, projektowanie prototypów i szkiców.

Podobnie jak testy użyteczności, UX audyt ma swoje specyficzne cele. Podczas gdy testy użyteczności wykorzystują działania użytkowników do wykrywania problemów z użytecznością, UX audyt kieruje się celami biznesowymi, wymaganiami produktu i standardami doświadczenia użytkownika.

Głównym celem audytu UX jest zidentyfikowanie przyczyn braku konwersji użytkowników oraz wskazanie słabych punktów w projektowaniu. W tym celu konieczne jest posiadanie odpowiedniej ilości danych, które pozwolą na przeprowadzenie analizy retrospektywnej. Analiza oparta na faktach pozwoli na odkrycie braków w przepływie użytkownika oraz eliminację problemów, na jakie napotykają użytkownicy w trakcie swojej podróży klienta.

Warto również przeprowadzić audyt UX, gdy planujemy wprowadzić nową funkcjonalność i chcemy zrozumieć, czy klienci napotykają problemy podczas poruszania się po naszej stronie internetowej lub aplikacji. Jednak audyt doświadczenia użytkownika jest przydatny nie tylko dla istniejących produktów. Może to być dobry krok, aby zweryfikować pomysł projektowy przed etapem rozwoju produktu.

Jeśli po przeczytaniu powyższego wciąż uważasz, że potrzebujesz audytu UX, warto pomyśleć o zatrudnieniu zewnętrznych konsultantów do przeprowadzenia audytu. Jeśli Twój budżet na to pozwala, to będzie znacznie bardziej efektywne, ponieważ pozwoli na spojrzenie na projekt "świeżym okiem". Po pierwsze, pozwoli to uniknąć uprzedzeń, ponieważ wewnętrzne zespoły mogą mieć trudności z zachowaniem obiektywizmu, oceniając projekt, w którym są zaangażowani. Po drugie, aby znaleźć luki w doświadczeniu użytkownika, trzeba wczuć się w rolę użytkownika, przechodząc przez całą drogę klienta po raz pierwszy i nie wiedząc, czego można się spodziewać na kolejnym etapie. Jest to dość trudne zadanie dla wewnętrznego personelu, prawda?

Autor: JCD

Od przeszło dekady konsekwentnie przekształcamy zaawansowane idee w funkcjonalne aplikacje oraz internetowe platformy usługowe. Nasza działalność koncentruje się na głębokim zrozumieniu natury przedsiębiorstwa oraz kluczowych wymagań, które są fundamentem dla każdego przedsięwzięcia.

Stale łączymy metody kreatywne z systematycznym, badawczym podejściem, przekonani, że jedynie przez dogłębną analizę i zrozumienie specyfiki wyzwań, jesteśmy w stanie w pełni współpracować z naszymi klientami w celu kreowania innowacyjnych rozwiązań. Te rozwiązania nie tylko ulepszają doświadczenie użytkowników, ale również zapewniają naszym klientom strategiczną przewagę na rynku. Nasze procesy projektowe są zatem oparte na aktywnym słuchaniu, szczegółowej analizie i ciągłym dialogu z klientami. W ten sposób nieustannie pracujemy na rzecz tworzenia nie tylko technologii, ale także wartości, które wyznaczają nowe standardy w cyfrowym krajobrazie biznesu.

Newsletter

Zero spamu - tylko wartościowe treści!:

.
Udostępnij: