Czy jesteś gotowy na Black Friday?

Przed nami największe święto zakupowe w roku! Jak wynika z danych zebranych przez KPMG, aż 70% badanych Polaków wstrzymuje się z zakupem i odracza go do momentu wyprzedaży lub promocji. Black Friday to właśnie ten moment i zbliża się wielkimi krokami. Najwyższa pora upewnić się, czy Twoja strona internetowa jest gotowa na zakupowe szaleństwo. Jeśli nie, spokojnie! Mamy jeszcze chwilę czasu aby to nadrobić.

Poniżej kilka wskazówek, dzięki którym możesz uniknąć fuck-upów z poprzednich lat (kto ich nie zaliczył niech pierwszy rzuci post-item) i jednocześnie wycisnąć jak najwięcej z całego ruchu, który przyjdzie do Twojej witryny w tym gorącym czasie… ale nie tylko w tym okresie. Wszystkie te porady są na tyle uniwersalne, że - przy drobnych modyfikacjach - śmiało możesz wykorzystać je w odniesieniu do praktycznie każdej krótkoterminowej kampanii sprzedażowej.

Zanim przejdziemy do zasad, które dla Ciebie przygotowałam zacznijmy od overview, aby sprawdzić jak wygląda sytuacja na dzień dzisiejszy. Punkty obowiązkowe to:

  • rzuć okiem na swój landing page,
  • przeanalizuj stronę i wyłap wszystkie słabe punkty UXu,
  • upewnij się, że dział obsługi klienta działa bez zarzutów,
  • zaplanuj kampanię na ten szczególny czas. Co chcemy dać naszym klientom i w jaki sposób chcemy to komunikować?
  • i ostatnie ale nie mniej ważne - przygotuj serwery!!!

Ale dobrze, przejdźmy już do żelaznych zasad UX, które nie tylko eliminują główne blokery konwersji, ale też pozwolą na zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego w danej kampanii.


Po pierwsze - czysty design!

Zadbaj o czysty design. Pamiętaj o tym, co jest najważniejsze, czyli funkcjonalność i użyteczność landing page’a. Które informacje są najistotniejsze z punktu widzenia Twojego klienta? Jakich informacji poszukuje w pierwszej chwili? Zamiast zbędnych rozpraszaczy i nadmiaru treści postaw na minimalizm i uwzględnij tylko to, co ważne dla klienta i… decyzji zakupowej. Jeśli chcesz poczytać trochę więcej o tym jak powinien wyglądać dobry UX, zapraszamy do zapoznania się z artykułem  "Cztery składniki dobrego user experience".


Po drugie - CTA!

Zaplanuj konkretne CTA (call to aciton) - musi być wyraźnie podkreślone, widoczne (najczęściej w formie przycisku), zachęcające do podjęcia konkretnej akcji. Podobno dobrze sprawdzają się w tej roli czasowniki w liczbie pojedynczej “wchodzę”, “kupuję” czy “dołączam”. CTA to najważniejszy element strony, dlatego musi być najlepiej dostrzegalny. W końcu to tam chcemy skierować uwagę naszego odbiorcy.


Po trzecie - wersja mobilna!

Nie zapominaj o wersji mobilnej strony, która - nie oszukujmy się - często jest traktowana po macoszemu. To wielki błąd! Według raportu IAB z 2022 roku aż 75% klientów ecommerce dokonuje zakupów przez smartfony! Zadbaj więc o to, aby nie zmarnować tych wejść. Sprawdź - najlepiej na kilku różnych urządzeniach, systemach operacyjnych, rozmiarach wyświetlacza, przeglądarkach co zobaczy klient wchodząc na Twój landing z komórki. Lista pytań, która może się okazać pomocna:
  • czy zdjęcia nie ucinają się w dziwnym miejscu?
  • czy CTA jest w zasięgu palca?
  • czy nic się nie rozjechało?
  • jak szybko ładuje się strona?
  • czy ilość tekstu nie jest przytłaczająca?
i tak dalej.


Dodatkowo, pozbądź się najczęstszych błędów UXowych:

  • sprawdź wszystkie formularze, czy nigdzie nie wkradł się jakiś błąd?
  • jeśli są za długie - uprość je, za długie odstraszają klienta i sabotują konwersję.
  • daj użytkownikowi wybór zakupu jako zarejestrowany użytkownik albo jako gość, bez konieczności rejestracji konta i podawania wielu danych, ale uwzględnij możliwość zapisu do newslettera - skoro już mamy kontakt, szkoda go tracić.
  • na stronie głównej unikaj linków wysyłających użytkownika poza własną stronę internetową. W końcu chcemy aby nasz user spędził czas na naszej stronie i finalnie coś na niej zakupił.
  • wysoka jakość zdjęć i obrazów to podstawa, nie zapominajmy o tym.
  • sprawdź czy opisy produktów zawierają wszystkie potrzebne, z punktu widzenia klienta informacje, jeśli nie - czas to zmienić.
  • sprawdź czasy ładowania strony i wszystkich procesów. Przeklikaj kilka możliwych scenariuszy ścieżki klienta zarówno na wersji desktopowej, jak i mobilnej.
  • upewnij się, że nawigacja Twojej strony jest pozbawiona niejasnych etykiet, poplątanych hierarchii. Brak kategoryzacji, filtrów czy sortowania produktów to jeden z najczęstszych i najcięższych grzechów w wielu produktowych ecommerce.
  • sprawdź czy Twoje maile transakcyjne są dopracowane. Dobra opieka pozakupowa to czynnik wspierający lojalność wobec marki. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcesz sprzedać raz, czy utrzymać zadowolonego klienta na dłużej?
  • i powtórzę raz jeszcze to, o czym pisałam powyżej - nie zaśmiecaj. Na landingu umieść tylko to, co najważniejsze dla konwersji. Jeśli jakiś element nie służy temu celowi, to znaczy, że w tym momencie, jest on zbędny. Wszystko tutaj ma jedną rolę: prowadzić usera do koszyka.


Kolejny, niesamowicie ważny element - Klienci!

Pamiętaj o swoich klientach i ich potrzebach, wyjdź naprzeciw ich obiekcjom. Przygotuj spójną, dopasowaną do swojej grupy odbiorców, komunikację. Zwróć uwagę, na jakim etapie customer journey Twój klient trafia na Twoją stronę główną. Czy na pewno wszystkie informacje, których potrzebuje w celu dokonania zakupu są na stronie? Czy wszedł na stronę, bo już jest zdecydowany na zakup? Jeśli tak, skieruj go bezpośrednio na konkretne CTA. A jeśli nie, to w jakim momencie lejka sprzedażowego się znajduje? Warto wiedzieć, że istnieje możliwość kierowania ruchu z różnych źródeł na ściśle określone segmenty strony, tak aby użytkownik nie musiał scrollować (niezbędna jest wówczas modyfikacja adresu URL przypisanego do danej podstrony i ekranu). To niezwykle przydatne w momencie, kiedy mamy wiele kreacji reklamowych trafiających do różnych person i na różnych etapach customer journey. Jesteśmy wtedy w stanie lepiej zaplanować różne warianty komunikacji i pokierować ruchem użytkowników w różne miejsca na stronie a wszystko to w obrębie jednego landingu.

Upewnij się, upewnij się i jeszcze raz upewnij się! Czy warunki płatności i dostawy są dostosowane do klientów? Czy ma możliwość wyboru płatności, jak i preferowanej formy dostawy? To naprawdę ważne! Zadbaj o odpowiednie integrację i wtyczki z wyprzedzeniem, nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę.

I NAJWAŻNIEJSZE - sprawdź, czy Twoje serwery na pewno dadzą radę. Przygotuj stronę na duży ruch tego dnia. Porozmawiaj ze swoimi administratorami i zaplanuj działania z wyprzedzeniem, tak aby nic Was nie zaskoczyło tego dnia.

A jeśli w którymś z tych działań potrzebujesz pomocy - zgłoś się do nas!

Newsletter

Zero spamu - tylko wartościowe treści!:

.
Udostępnij: