Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem

Myślisz o aplikacji mobilnej? Zacznij od MVP!

Myślisz o aplikacji mobilnej? Zacznij od MVP!

Czym jest MVP aplikacji mobilnej? Jakie korzyści może przynieść Tobie i Twojej firmie? Jak MVP może pomóc w procesie wprowadzania aplikacji na rynek? I jakich błędów powinieneś unikać?
 

Na rynku aplikacji mobilnych dostępne są obecnie setki, jeśli nie tysiące konkurencyjnych rozwiązań. Dlatego tak ważne jest stworzenie produktu, który od samego początku trafi w potrzeby rynku - czyli odbiorców. Jak to osiągnąć? Dzięki wykorzystaniu podejścia MVP. 

 

Czym jest MVP?

MVP, czyli Minimum Viable Product, to produkt w nieco uproszczonej wersji, która przy niewielkim nakładzie pracy pozwala na poznanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych użytkowników aplikacji, jednocześnie w wystarczający sposób pokazując jej wartość przyszłym klientom.  W ramach modelu MVP powstaje rzeczywisty produkt, który prezentujemy odbiorcom. Dzięki takiemu podejściu możemy już na samym początku sprawdzić i zaobserwować jak użytkownicy korzystają z naszego produktu, przetestować początkowe założenia i zebrać od nich wiarygodne opinie.

Mówiąc krótko - MVP umożliwia nam weryfikację pomysłu na aplikację przy stosunkowo niewielkiej inwestycji czasu, pracy i pieniędzy
 

Kiedy MVP może być pomocne?

W klasycznym podejściu praca nad produktem przebiega liniowo - pomysł, projekt, wykonanie. Pomiędzy ideą a gotowym, kompletnym produktem krok po kroku wykonywana jest zaplanowana praca wdrożeniowa. Wreszcie nadchodzi dzień premiery - konfrontacji z rynkiem, z odbiorcami - który przynosi informację zwrotną. Czy produkt wstrzelił się w potrzeby i oczekiwania odbiorców? Przy doskonale przemyślanej, przeanalizowanej specyfikacji i przebadanych założeniach - być może tak. Co jednak, jeśli pewne rzeczy okażą się dla użytkowników nieoczywiste? Niepotrzebne? Niewystarczające? Ponowny development, ponowne projektowanie, zmiany dokonywane na wdrożonej już aplikacji generują często niewspółmiernie wysokie koszty. Jednak aplikacja niedopasowana do oczekiwań - czyli taka, która nie osiąga product-market fit - ma niewielkie szanse na sukces czy choćby osiągnięcie rentowności. 


W przeciwieństwie do standardowej metody, MVP daje większą elastyczność i bezpieczeństwo - stopniowe wdrażanie kolejnych elementów w cyklicznym procesie opracowywania, analizowania, projektowania i obserwacji pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, oraz zmniejszyć ryzyko niepowodzenia. 

 

MVP warto rozważyć przede wszystkiem kiedy zależy Ci na:

  • szybkim wprowadzeniu aplikacji na rynek, dzięki czemu możesz zbudować istotną przewagę konkurencyjną nad innymi produktami

  • sprawdzeniu pomysłu na biznes poprzez testowanie uproszczonej wersji aplikacji z prawdziwymi użytkownikami, jeszcze zanim zdecydujesz się na tworzenie kompletnego i w pełni funkcjonalnego produktu

  • poznaniu potrzeb użytkowników - pokazując potencjalnym odbiorcom swój produkt możesz dowiedzieć się, czy spełnia ich oczekiwania i rozwiązuje ich problemy.

 

Jakie korzyści daje MVP?

Dlaczego warto zdecydować się na MVP? Jaką przewagę daje opracowanie uproszczonego produktu w formie MVP, zamiast budowania od razu w pełni funkcjonalnej aplikacji?

Poniżej zebrałam kilka powodów, które mogą Cię przekonać do wybrania właśnie tego modelu. MVP daje Ci możliwość na:

  • Zebranie opinii od użytkowników - dzięki modelowi MVP możesz sprawdzić zainteresowanie użytkowników aplikacji już na wczesnym etapie realizacji projektu. Pozytywny odbiór w fazie MVP daje Ci zielone światło do podjęcia dalszych prac nad rozwojem w pełni funkcjonalnej wersji aplikacji, minimalizując ryzyko niepowodzenia. Dodatkowo zbierasz od użytkowników uwagi na temat tego, co im się nie podoba lub czego im brakuje, mając możliwość dopracowania w kolejnych wersjach produktu.

  • Oszczędność czasu i pieniędzy - zamiast poświęcać duże zasoby czasowe, jak i finansowe na tworzenie produktu bez sprawdzenia, czy użytkownicy faktycznie go potrzebują, masz możliwość wcześniejszego zbadania i upewnienia się, że inwestujesz w projekt, który może odnieść sukces.

  • Sprawdzenie potencjału rynkowego - wypuszczenie MVP na rynek i udostępnienie produktu odbiorcom to szansa, aby dowiedzieć się, czy obraliśmy właściwy kierunek tworząc aplikację oraz realnie ocenić możliwość powodzenia projektu.

  • Budowa bazy użytkowników aplikacji - już od momentu wdrożenia MVP aplikacji zaczynasz zbierać społeczność zgromadzoną wokół Twojego produktu. Co więcej, tacy wcześni użytkownicy - nazywamy ich early adopters - mogą stać się ambasadorami Twojej marki, wspierającymi Cię w promowaniu aplikacji w sieci pośród innych potencjalnych odbiorców.

  • Pozyskanie inwestorów - pokazując inwestorom zbudowany już w modelu MVP produkt, który zdobył popularność na rynku i uznanie wśród pierwszych odbiorców, masz mocny argument (proof of concept) by pokazać, że Twój model biznesowy jest skuteczny, a produkt daje faktyczną wartość odbiorcom.

 

MVP gotowe i co dalej?

W kolejnym kroku, po wprowadzeniu MVP na rynek, możesz wreszcie zacząć zbierać feedback od użytkowników, monitorować ich zachowania, analizować opinie i informacje na temat produktu. Jest to bardzo ważny etap, ponieważ zdobyta wiedza pozwoli Ci udoskonalić aplikację - sprawdzić, czy zaprojektowane funkcjonalności spełniają oczekiwania użytkowników, czy aplikacja jest łatwa w użyciu, a które funkcje należy dopracować. 

  • Wykorzystaj narzędzia takie jak HotJar lub Cux do obserwacji zachowań wewnątrz desktopowej wersji aplikacji

  • Skorzystaj z analityki Firebase, aby monitorować ruchy w aplikacji mobilnej

  • Sprawdź, jak możesz zautomatyzować komunikaty (pytania, prośby o opinię, zachęty do wystawienia ocen w sklepie z aplikacjami) w zależności od wzorców zachowań dla uzyskania cennego feedbacku 

  • Wysyłaj maile z badaniem satysfakcji NPS

  • Buduj grupę betatesterów i wczesnych ambasadorów aplikacji.

 

Jakich błędów powinieneś unikać?

Mimo, że MVP niesie wiele potencjalnych korzyści pozwalających na rozwój produktu, to jest również pełne wyzwań oraz pułapek czyhających na twórców aplikacji. Oto najczęstsze błędy popełnianie podczas pracy w modelu MVP:

  • chęć tworzenia kompletnego produktu - tworząc aplikację mamy już zwykle pewną wizję produktu końcowego - dopracowanego, rozbudowanego, kompletnego. To sprawia, że trudno nam zaakceptować stany pośrednie - z niecierpliwością dążymy do wypuszczenia gotowej aplikacji, spełniającej nasze wyśrubowane standardy. MVP nie jest zaś produktem końcowym - wymaga znalezienia równowagi między tym co niezbędne, a tym, z czego możemy tymczasowo zrezygnować. Dlatego na etapie opracowywania MVP kluczowe jest zdefiniowanie celów projektu oraz jak najbardziej trafne zdiagnozowanie potrzeb odbiorców, co umożliwi wybór najistotniejszych funkcji do zaimplementowania właśnie na tym etapie.

  • brak znajomości rynku - decydując się na zbudowanie aplikacji musisz znać swój rynek - oprócz znajomości potrzeb i oczekiwań użytkowników powinieneś umieć określić: czy Twój pomysł jest innowacyjny, czy może istnieją już konkurencyjne rozwiązania?
    W tym celu pomocne jest przeprowadzenie badania rynku, które będzie źródłem cennych informacji, da możliwość wyciągnięcia wartościowych wniosków oraz zminimalizuje ryzyko tworzenia produktu odpowiadającego na potrzeby rynku lub nie dostarczającego żadnej dodatkowej wartości wobec konkurencyjnych rozwiązań.

  • pominięcie etapu prototypowania - prototypowanie to istotny krok w procesie tworzenia MVP, który praktycznie wpływa na przebieg całego projektu. Na tym etapie buduje się strukturę aplikacji, planowana jest architektura informacji, powstają pierwsze makiety. Pominięcie tego kroku i bezpośrednie przejście do kodowania może z dużym prawdopodobieństwem wywołać sporo niepotrzebnych zawirowań i skutecznie skomplikować dalsze prace.

  • ignorowanie potrzeb i opinii odbiorców - głównym celem pracy w modelu MVP jest zebranie feedbacku od użytkowników, który pozwoli na dopracowanie końcowego produktu. Pominięcie tego etapu lub zignorowanie otrzymanych opinii pozbawi cały proces sensu - bo po co tworzyć MVP, by następnie ignorować głos odbiorców? 
    Dzięki zebranym informacjom możemy nie tylko lepiej zrozumieć odbiorców, ale również lepiej dostosować aplikację do ich potrzeb.

  • pozorne uproszczenie - wynika zwykle z punktu poprzedniego. Bez zrozumienia potrzeb i problemów naszych odbiorców a także kontekstu w jakim będą korzystać z aplikacji, ryzykujemy, że pozbawiając prototyp danej funkcji czy cechy, pozbawimy go jednocześnie kluczowej dla nich wartości. 

content_lean_kniberg
 
  • nadmierne uproszczenie - przesada w minimalizmie też nie jest dobra. MVP to nie jest najprostsza i najtańsza wersja aplikacji - takie podejście jest źródłem wielkich nieporozumień! Bylejakość mści się w okrutny, ale łatwy do przewidzenia sposób - jeśli nie zadbasz o dobry UX, UI i komunikację wartości już na samym początku, to nikogo nie zainteresujesz swoim produktem. Dlaczego ktoś miałby korzystać z niedopracowanej aplikacji, która ma błędy, wiesza się, nie działa, ma niedopracowany design - jednym słowem wygląda jakby nadal była w budowie? Wdrażaj po jednej - ale starannie dopracowanej funkcji; rozwiązuj kolejne problemy swoich klientów, dostarczaj im kolejnych wspaniałych doświadczeń i argumentów do dalszego korzystania z Twojego narzędzia. W ten sposób zbudujesz zainteresowanie, a potem zaufanie, które odpłaci się w lojalności tych pierwszych użytkowników. 

 

Podsumowanie

Pracując w modelu MVP w stosunkowo krótkim czasie i przy relatywnie niskim nakładzie kosztów możesz uzyskać odpowiedź, czy dany produkt ma potencjał rynkowy. MVP jako metoda łącząca design i technologię z podejściem badawczym, pozwala skutecznie zweryfikować pomysł i podjąć właściwe decyzje biznesowe w oparciu o dane empiryczne - a to przybliża Cię do sukcesu mierzonego w liczbie użytkowników i rentowności projektu. 

 
Jeśli potrzebujesz konsultacji dotyczącej budowania aplikacji w oparciu o podejście MVP i customer development -  skontaktuj się z nami!
 

 

 

Autor: JCD

Od przeszło dekady konsekwentnie przekształcamy zaawansowane idee w funkcjonalne aplikacje oraz internetowe platformy usługowe. Nasza działalność koncentruje się na głębokim zrozumieniu natury przedsiębiorstwa oraz kluczowych wymagań, które są fundamentem dla każdego przedsięwzięcia.

Stale łączymy metody kreatywne z systematycznym, badawczym podejściem, przekonani, że jedynie przez dogłębną analizę i zrozumienie specyfiki wyzwań, jesteśmy w stanie w pełni współpracować z naszymi klientami w celu kreowania innowacyjnych rozwiązań. Te rozwiązania nie tylko ulepszają doświadczenie użytkowników, ale również zapewniają naszym klientom strategiczną przewagę na rynku. Nasze procesy projektowe są zatem oparte na aktywnym słuchaniu, szczegółowej analizie i ciągłym dialogu z klientami. W ten sposób nieustannie pracujemy na rzecz tworzenia nie tylko technologii, ale także wartości, które wyznaczają nowe standardy w cyfrowym krajobrazie biznesu.

Newsletter

Zero spamu - tylko wartościowe treści!:

.
Udostępnij: