Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
23.07.2020

Czy kandydaci na studia zwracają uwagę na stronę internetową uczelni? Case study wdrożenia strony i badań dla szkoły wyższej

Zobacz, jak przeprowadziliśmy proces badawczy, dzięki któremu zrozumieliśmy potrzeby kandydatów na studia i opracowaliśmy nową stronę internetową dla Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. J. Korczaka w Warszawie

 

Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie to niepubliczna uczelnia wyższa z siedzibą w Warszawie. Od lat kształci nauczycieli i pedagogów stawiając na wiedzę praktyczną i dając możliwość praktykowania studentom we własnej przyuczelnianej placówce szkolnej.

 

Wyzwanie

WSP Korczak zgłosiła się do nas z potrzebą przygotowania nowej strony internetowej przedstawiającej ofertę studiów podyplomowych i kursów organizowanych przez uczelnię. Głównym celem było uruchomienie osobnej platformy, dedykowanej wyłącznie studiom podyplomowym i nowym kierunkom skierowanym do odbiorców premium, w uporządkowanej i atrakcyjnej wizualnie formie.

 

Poprzednia strona internetowa uczelni agregowała dużą ilość informacji na temat całej placówki i jej oferty - w tym studiów stacjonarnych I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz organizowanych kursów i szkoleń. Dodatkowo na złożoność całej struktury strony dość istotnie wpływało rozproszenie placówek uczelni w kilku różnych lokalizacjach w kraju. Odbiorcy witryny zwyczajnie gubili się w morzu informacji. Postanowiliśmy im pomóc. 

 

Najważniejszym zadaniem i celem, jaki postawiliśmy przed procesem badawczym, było dla nas ustalenie: jak umożliwić użytkownikom sprawne poruszanie się po witrynie oraz wyszukiwanie interesujących ich informacji? A także jak, za pomocą strony internetowej, pomóc im realizować ich własne cele (informacja, rekrutacja), a w konsekwencji również  cele biznesowe uczelni? 

 

Czego chcieliśmy się dowiedzieć?

Oczywiście nie byłoby to możliwe bez rozpoznania ścieżki decyzyjnej studentów w sytuacji wyboru studiów podyplomowych. Dlatego jednym z głównych celów badawczych było zrozumienie: w jaki sposób studenci wyszukują oferty studiów? Jakich informacji szukają, co jest dla nich kluczowe w wyborze szkoły? A także, czy studenci decydują się na kontynuację nauki na tej samej uczelni, na której studiowali wcześniej?

element5-digital-jCIMcOpFHig-unsplash 

Co zrobiliśmy?

Sporządzenie projektu poprzedziliśmy szeregiem badań, które umożliwiły nam poznanie użytkowników strony - ich potrzeb, wymagań, problemów, które napotykają przeglądając oferty studiów oraz gdy korzystają ze stron internetowych uczelni. Mając wstępne, uzyskane od uczelni dane o użytkownikach oraz wiedzę o trendach i tendencjach w obszarze akademickim, wprowadziliśmy segmentację grup odbiorców opartą na procesie decyzyjnym przy wyborze studiów podyplomowych lub kursów kształcących, a następnie uzupełniliśmy zaproponowane persony o dane empiryczne zgromadzone w wyniku badań jakościowych,  etnograficznych (netnograficznych) -  analiz wypowiedzi kandydatów, oraz ilościowych - przeprowadzonej wśród nich ankiety internetowej. 

 

Jak wnioski z badań miały wpływ na projekt strony i realizację?

Poznanie potrzeb użytkowników i analiza benchmarkingowa pozwoliły nam na przygotowanie projektu zarówno od strony wizualnej, jak i funkcjonalnej - na tym etapie skupiliśmy się przede wszystkim na rozwiązaniu najistotniejszych problemów wynikających z funkcjonalności strony i architektury znajdujących się na niej treści. 

 

Efektywne rozwiązania

  • wyszukiwarka: przeglądanie ofert uczelni to często długa lista kierunków, placówek i różnych form kształcenia. Taka ilość informacji może przytłaczać sprawiając, że znalezienie jednej konkretnej oferty jest dla użytkowników dosyć trudne i czasochłonne. Dlatego zdecydowaliśmy się na opracowanie strony z wynikami wyszukiwania studiów opartej na przejrzystym układzie treści, jednocześnie dając użytkownikom rozwiązanie umożliwiające im sprawne przeglądanie i oszczędność czasu potrzebnego na podjęcie decyzji. Dodatkowo wdrożyliśmy intuicyjny mechanizm wyszukiwania i filtrowania kierunków, będący niejako odpowiedzią na dosyć rozbudowaną ofertę kształcenia WSP.

korczak_wyszukiwarka
  • różne grupy użytkowników: w oparciu o segmentację behawioralną użytkowników zaproponowaliśmy podział struktury funkcjonalnej strony i jej dostosowanie według potrzeb poszczególnych grup odbiorców, tj. kandydatów na studia podyplomowe, klientów linii premium oraz kursantów. Takie rozwiązanie pozwala na precyzyjne dopasowanie prezentowanych  treści do użytkowników, a w efekcie skraca ścieżkę dotarcia do poszukiwanych informacji oraz poprawia konwersję strony internetowej

Strona główna_korczak
  • źródło niezbędnych informacji: na etapie podejmowania decyzji kandydaci w pierwszej kolejności zwracają uwagę na renomę i dobre opinie o uczelni, a także na harmonogram roku akademickiego, kalendarz zajęć oraz program studiów. Nie mniejsze znaczenie ma również doświadczona kadra dydaktyczna. Stąd też projektując strukturę treści strony internetowej zdecydowaliśmy się, aby umożliwiała ona kandydatom na studia łatwe i szybkie znalezienie niezbędnych informacji, zarówno z poziomu strony głównej, jak i na kartach dedykowanych poszczególnym kierunkom studiów.

 

Projekt wizualny witryny uwzględniał wymagania i rekomendacje wynikające z przeprowadzonego procesu badawczego. Co więcej, analiza jego wyników była źródłem dodatkowych wskazówek do wykorzystania przez uczelnię w działaniach marketingowych - komunikacji w social media, kampaniach reklamowych czy identyfikacji wizualnej wydarzeń.

 

Korzyści z badań UX

Dzięki przeprowadzeniu badań UX poznaliśmy użytkowników witryny oraz ich charakterystykę, w efekcie wykryliśmy problemy jakie napotykają korzystając ze strony - a w odpowiedzi na nie zaproponowaliśmy i wdrożyliśmy skuteczne rozwiązania. Tym samym ułatwiliśmy nawigację na stronie i wyszukiwanie potrzebnych dla nich informacji, podnosząc komfort poszukiwania niezbędnych informacji, a w rezultacie - poprawiając jakość doświadczeń tego pierwszego kontaktu z uczelnią na wstępnym etapie rekrutacji. 

 

Poznanie i zrozumienie grupy docelowej jest kluczowym elementem tworzenia produktów i usług - bo właśnie uwzględniając nie tylko cele biznesowe, ale również punkt widzenia klientów możemy zbudować coś, co może osiągnąć zamierzone efekty. 

 

Dodatkowe materiały na ten temat: 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak ważne jest poznanie klientów produktu i jakie korzyści niesie ta wiedza, to koniecznie przeczytaj jeszcze poprzedni wpis o personach: Jak zrozumieć klienta? Kilka słów o personie.

 
Masz pomysł na stronę internetową lub aplikację? Napisz do nas i umów się na niezobowiązującą rozmowę. Wspólnie opracujemy skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci w realizacji Twoich celów biznesowych. 
 

 

 

Udostępnij:
Martyna Jakóbczyk

Product Owner, UX Researcher

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!