Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
20.05.2020

O czym powinieneś pamiętać przed rozpoczęciem prac nad aplikacją mobilną?

Sam pomysł na aplikację - niezależnie od tego, jakie cele chcesz osiągnąć - już nie wystarczy. Obecnie na rynku dostępnych jest tyle konkurencyjnych rozwiązań, że w efekcie bardzo trudno się wyróżnić, a Twoja aplikacja może po prostu zostać niezauważona.
 

Podobnie jak w przypadku innych biznesów, aplikacje mobilne muszą być zaprojektowane tak, aby spełniały oczekiwania i potrzeby potencjalnych użytkowników. Dlatego też, sam proces tworzenia aplikacji wymaga pewnego planowania, ustalania priorytetów, weryfikacji założeń - jeszcze przed rozpoczęciem developmentu. Bezpośrednie przejście od pomysłu do kodowania aplikacji może być natomiast źródłem kosztownych, czasochłonnych i frustrujących błędów.

Zanim zaczniesz tworzyć swoją aplikację, warto, abyś na chwilę zwolnił i poświęcił nieco czasu, aby mieć jasność co do kilku podstawowych kwestii. Bo nie chcesz chyba budować czegoś, z czego nikt nie będzie chciał korzystać, prawda?

Poniżej zebraliśmy kilka najistotniejszych elementów, które pozwolą Ci zweryfikować potencjał produktu, zbudować konkurencyjną przewagę, a także przygotować się do procesu tworzenia Twojej aplikacji mobilnej.

 

Zbadaj swój rynek

Pierwszy krok to przeprowadzenie analizy rynkowej, dzięki której uzyskasz cenny wgląd w aktualną sytuację na rynku oraz poznasz dostępne rozwiązania i oferty. Pozwoli Ci zrozumieć stosowane działania i strategie, a także błędy popełniane przez Twoją konkurencję. Dzięki temu będziesz mógł wyciągnąć wnioski i opracować jeszcze lepszy plan, a także znaleźć nowe i skuteczne rozwiązanie problemu, które ma realizować Twoja aplikacja.

Właściwie przeprowadzone badanie rynkowe pozwoli Ci zrozumieć:

  • kim jest Twoja konkurencja?

  • jaka jest ich strategia?

  • jakie są ich mocne i słabe strony?

  • co jest ich USP (unique selling proposition), innymi słowy - co jest ich wyróżnikiem?

Znając odpowiedzi na te pytania, będziesz w stanie uniknąć błędów popełnianych przez konkurencję, a ponadto udoskonalić swoją strategię, a także zdefiniować własną przewagę konkurencyjną.

 

Poznaj swoich odbiorców

Budowa aplikacji bez znajomości odbiorców jest niczym strzelanie na oślep. Jeśli chcesz, aby Twoja aplikacja odniosła sukces, musisz poznać potrzeby klientów, ich problemy, oczekiwania. Dzięki temu będziesz mógł stworzyć produkt, który będzie dla nich użyteczny i skutecznie rozwiąże ich trudności.

Sprawdź, czego Twoi odbiorcy potrzebują, zapytaj się ich o opinie, zbieraj informacje zwrotne i je analizuj, a następnie dostosuj swoje cele i założenia produktowe do wymagań Twoich przyszłych użytkowników.

Zastanów się między innymi nad tym:

  • kto jest odbiorcą Twojej aplikacji?

  • dlaczego chciałby korzystać z Twojej aplikacji?

  • jakie ma potrzeby i oczekiwania?

  • czy aplikacja rozwiązuje jego problemy?

  • jakie funkcjonalności będą dla niego użyteczne?

Dzięki tej wiedzy nie będziesz marnować czasu, jak i funduszy na rozwijanie zbędnych funkcjonalności aplikacji, czy też kierowanie działań marketingowych i reklam do niewłaściwych grup odbiorców. Sprecyzuj i jasno określ założenia i cel aplikacji już na samym początku.

 you-x-ventures-m2TU2gfqSeE-unsplash

Wybierz właściwego wykonawcę aplikacji

Pomysł na aplikację jest Twój, jednak jej wykonanie zależy od wybranej firmy zajmującej się tworzeniem produktów cyfrowych. I w tej kwestii masz wiele możliwości, począwszy od zatrudnienia freelancera, budowanie własnego zespołu, po zlecenie realizacji agencji kreatywnej czy software house. 

 

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem formy współpracy nad aplikacją, sprawdź jeden z naszych wpisów objaśniający, czy warto zatrudniać programistów w zamian za udziały: https://jcd.pl/czy-warto-szukac-programisty-za-udzialy-cienie-boo

 

W każdym razie, niezależnie od rodzaju współpracy, firmy IT, jak i programiści odgrywają niezwykle istotną rolę w procesie budowania aplikacji, dlatego przed wyborem wykonawcy należy dokładnie sprawdzić kwestie takie jak:

  • stosowane technologie, narzędzia i zaplecze techniczne

  • portfolio i przykłady zrealizowanych projektów (na stronie wykonawcy, a także na portalach jak Dribbble czy Behance)

  • wiarygodne i rzetelne opinie i referencje, np. w serwisie Clutch.

 

Najpierw zbuduj MVP

Zanim jednak zainwestujesz w nowy produkt, warto przetestować i zweryfikować Twój pomysł. W tym przypadku, optymalnym rozwiązaniem jest MVP aplikacji, czyli Minimum Viable Product. Praca w modelu MVP dostarcza Ci funkcjonalny i gotowy produkt, tylko w nieco okrojonej wersji - jednocześnie dając Ci niezwykle cenną możliwość sprawdzenia potencjału biznesowego aplikacji oraz zebranie wartościowego feedbacku od jej pierwszych użytkowników.

MVP pozwoli Ci zweryfikować założenia i lepiej zrozumieć:

  • jaki problem rozwiązuje aplikacja?

  • dlaczego użytkownicy potrzebują Twojej aplikacji i jaki jest jej cel?

  • jak z niej korzystają?

  • jakie funkcje aplikacji są najistotniejsze?

  • jakie funkcje są niezbędne?

I pamiętaj - MVP będzie dalekie od ideału, jednak pozwoli Ci pozyskać pierwszych użytkowników, otrzymać od nich wartościowy feedback, a w efekcie zbudować jeszcze lepszy produkt.

 

Ile będzie to kosztować?

Pierwszym krokiem do orientacyjnego określenia kosztów jest przygotowanie specyfikacji technicznej, która pozwoli wykonawcy na zapoznanie się z projektem i przygotowanie wstępnej wyceny (jak samodzielnie przygotować taką specyfikację techniczną? Sprawdź tutaj: https://jcd.pl/jak-przygotowac-dobry-brief-aplikacji ).

W każdym razie, na finalny koszt aplikacji mobilnej wpływa kilka głównych czynników, które warto wcześniej dokładnie przeanalizować, są to między innymi:

  • funkcjonalność aplikacji, czyli funkcje i usługi, które aplikacja ma realizować i które determinują jej złożoność i przeznaczenie,

  • wybór platform - czy aplikacja ma działać na platformie Android, iOS, a może na obu?

  • design - który sprawi, że aplikacja będzie funkcjonalna, przejrzysta i łatwa w nawigacji, a także atrakcyjna dla użytkowników,

  • wybór wykonawcy - komu zlecisz wykonanie aplikacji - freelancerowi, firmie projektowej, software house’owi, czy agencji sieciowej?

 

Więcej o tym, ile kosztuje zbudowanie aplikacji mobilnej przeczytasz tutaj: https://jcd.pl/ile-kosztuje-aplikacja-mobilna

 

Zastanów się nad modelem biznesowym

Jaką rolę aplikacja mobilna będzie odgrywać w Twoim modelu biznesowym? Czy przygotowałeś już wstępną strategię monetyzacji aplikacji? 

Brak opracowanego modelu biznesowego i skupienie całej uwagi wyłącznie na budowie aplikacji to niestety częsty błąd wśród twórców aplikacji. Bez skutecznego planu można w łatwy sposób przepalić budżet promując aplikację w celu zdobycia nowych użytkowników, ale ostatecznie nie zmieniając ich w klientów. Dlatego przygotowanie strategii i określenie modelu monetyzacji jest konieczne, aby Twój produkt zaczął skutecznie działać i zarabiać już od pierwszych dni po premierze.

Stwórz biznesplan. Testuj różne modele monetyzacji jeszcze przed wypuszczeniem aplikacji, badaj jaki zysk wygenerują, a następnie analizuj zachowania użytkowników i optymalizuj zaimplementowane strategie monetyzacji.

Wybierając model monetyzacji aplikacji, możesz wybrać jedno z istniejących na rynku i sprawdzonych rozwiązań, np.:

  • aplikacja płatna - jest chyba jednym z prostszych modeli biznesowych pod kątem implementacji, przynoszącym zysk za każdym razem, gdy użytkownik kupi, a następnie pobierze aplikację. W tym modelu przychody są bezpośrednio powiązane z liczbą osób pobierających aplikację. Dlatego też potrzebna jest znaczna liczba użytkowników, aby osiągnąć istotny zysk, oraz konieczność dalszego pozyskiwania nowych użytkowników, aby utrzymać przychody na stałym poziomie.

  • freemium - to jeden z bardziej skutecznych i skalowalnych modeli biznesowych, umożliwiający użytkownikom bezpłatne pobranie aplikacji w podstawowej wersji, ale z płatnym dostępem do pełnego pakietu funkcji lub treści

  • reklamy - w przypadku aplikacji, które mogą pochwalić się znaczącą liczbą aktywnych użytkowników (MAU - monthly active users), skutecznym rozwiązaniem może być zarabianie na reklamach wyświetlanych przez użytkowników. W przypadku aplikacji z mniejszą grupą odbiorców ten model może nie zapewnić wystarczających przychodów - może jednak sprawdzić się w połączeniu z innymi modelami monetyzacji.

A to tylko niektóre z możliwych rozwiązań. Wybrana przez Ciebie strategia monetyzacji powinna pozwalać aplikacji na zdobycie jak największej liczby użytkowników, a następnie w najbardziej efektywny i wydajny sposób przekształcać ich w klientów.

you-x-ventures-vbxyFxlgpjM-unsplash 

Nie zapomnij o strategii marketingowej

Mogłoby się wydawać, że jest jeszcze za wcześnie by myśleć o marketingu - jednak nic bardziej mylnego! To właściwy czas by zacząć mówić o Twoim produkcie, promować wśród docelowych odbiorców i budować społeczność wokół Twojej marki lub aplikacji w sieci.

Korzyści takiego działania jest kilka - przede wszystkim będziesz w stanie jeszcze lepiej poznać swoich odbiorców, nawiązując z nimi relacje, a dodatkowo pozyskasz pierwszych użytkowników aplikacji jeszcze przed jej premierą!  

Zanim więc zaczniesz pracować nad developmentem aplikacji, wykorzystaj ten czas na:

  • zbudowanie marki i stworzenie jej identyfikacji - w tym logo, kolorystyka, tone of voice, przy jednoczesnym zachowaniu spójności na wszystkich platformach,

  • znalezienie swoich kanałów, którymi dotrzeć do odbiorców i będziesz się z nimi komunikować - Media społecznościowe? A może poczta elektroniczna? Treści w formie tekstowej czy wideo?

  • tworzenie contentu - który odpowie na potrzeby Twoich odbiorców,

  • rozszerzanie zasięgu,

dzięki tym kilku działaniom start aplikacji może być zdecydowanie prostszy!

 

Wbrew pozorom, proces tworzenia aplikacji mobilnej jest wyzwaniem nie tyle technicznym, co strategicznym. Przeprowadzenie właściwych działań w celu zweryfikowania pomysłu na aplikację wraz z dobrze przygotowaną strategią - jeszcze przed etapem developmentu -  pozwolą Ci na zaprojektowanie, a w efekcie na zbudowanie produktu, który będzie odpowiadał na potrzeby Twoich odbiorców, a jednocześnie realizował Twoje cele biznesowe. 

 
Masz pomysł na aplikację? Napisz do nas, umów się na niezobowiązującą rozmowę. Pomożemy Ci wybrać i stworzyć skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci w realizacji Twoich celów biznesowych. 

 

 

 

 

Udostępnij:
Martyna Jakóbczyk

Marketing Specialist

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!