Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
05.11.2019

Ile kosztuje aplikacja mobilna?

Zastanawiasz się nad stworzeniem własnej aplikacji mobilnej? W takim razie z całą pewnością pojawiło się już w Twojej głowie to pytanie - ile może kosztować aplikacja? Od czego może zależeć jej wycena? Chciałabym móc odpowiedzieć podając Ci orientacyjną cenę, jednak bez znajomości specyfikacji technicznej projektu i Twoich oczekiwań, jest to po prostu niemożliwe. Oszacowanie kosztów aplikacji zależy bowiem od kilku czynników, które postaram się dziś objaśnić na podstawie elementów składowych, jakie bierzemy pod uwagę przeprowadzając wyceny w naszym Software House.


Jak już wspomniałam, jednym z pierwszych kroków do orientacyjnego określenia kosztów jest zapoznanie się z projektem i jego specyfikacją techniczną - w tym przypadku bardzo pomocnym źródłem informacji jest dla nas zapytanie klienta o wycenę w formie briefu. Jeśli masz już brief - prześlij go do nas, odeślemy wstępna wycenę; jeśli nie, to koniecznie sprawdź nasz tekst https://jcd.pl/jak-przygotowac-dobry-brief-aplikacji , w którym krok po kroku prowadzimy przez proces przygotowania takiego dokumentu. A teraz przejdźmy już do sedna...

 
Co wpływa na koszt aplikacji mobilnej?
  • Funkcjonalność aplikacji - a konkretniej jej złożoność i przeznaczenie, czyli wszelkie funkcje i usługi, które aplikacja ma realizować (jak np. system płatności lub integrowanie się z zewnętrznymi API). Uwzględnienie dodatkowych elementów ma wpływ na końcowy koszt aplikacji, dlatego na początku być może warto wybrać te funkcje, które są rzeczywiście niezbędne dla projektowanej aplikacji.

  • Wybór platform - na jakich platformach mobilnych ma działać aplikacja - Android, iOS, a może obie? Wybierając wykonawcę sprawdź, czy zespół wyspecjalizowany jest w tworzeniu aplikacji na daną platformę, ponieważ każdy z systemów wymaga zastosowania różnych narzędzi i framework’ów. W JCD tworzymy aplikacje w oparciu o technologię NativeScript, która umożliwia programowanie aplikacji mobilnych na obie platformy - iOS i Android - jednocześnie. Oprócz tego, pozwala na efektywne wykorzystanie kodu zarówno do stworzenia aplikacji webowej, jak i mobilnej - co znacznie zmniejsza nakład pracy, ilość potrzebnego czasu, a co za tym idzie koszty realizacji projektu. Jeśli ciekawią Cię szczegóły techniczne, koniecznie zajrzyj do artykułów naszych programistów: o Native Script: https://jcd.pl/hybrydowe-aplikacje-mobilne-tylko-w-nativescript oraz porównanie różnych technologii i wynikających z nich kosztów: https://jcd.pl/aplikacja-mobilna-czy-da-sie-dobrze-i-tanio

 
Design

Design i wygląd aplikacji mobilnej ma istotne znaczenie dla użytkowników. Oprócz funkcjonalności aplikacji, często to właśnie grafika i estetyka decydują o jej atrakcyjności, wpływając na ocenę użytkowników, a także na jej ilość pobrań. Jednak design nie ogranicza się tylko i wyłącznie do tworzenia ładnych ilustracji i kolorowych ikonek.

Rolą designu jest również zaprojektowanie aplikacji tak, aby była funkcjonalna, użyteczna, przejrzysta i łatwa w nawigacji, a w efekcie dostarczała użytkownikowi pozytywnych doświadczeń. Jednak te wszystkie elementy wymagają wcześniej wnikliwego zbadania potrzeb użytkowników, zdefiniowania ich potencjalnych problemów oraz znalezienia na nie skutecznych rozwiązań - ogół tych procesów składa się na projekt UX (user experience), którego złożoność i funkcjonalność determinuje koszty realizacji. A im bardziej złożony i zaawansowany projekt aplikacji, tym wyższe mogą być jego koszty.

kaleidico-3V8xo5Gbusk-unsplash 
MVP, czyli Minimum Viable Product

Zazwyczaj, zanim zainwestujemy w nowe przedsięwzięcie, musimy przetestować i zweryfikować nasz pomysł. Przykładowo, chcemy rozpocząć naukę jazdy na nartach. Nim jednak kupimy własne narty, kijki, czy buty narciarskie i wybierzemy się na stok, decydujemy się raczej na wypożyczenie sprzętu i pod okiem instruktora sprawdzamy, czy rzeczywiście nam się to podoba.

Nie inaczej jest z MVP aplikacji mobilnych. Praca w modelu MVP umożliwia sprawdzenie i przetestowanie aplikacji bez ponoszenia znaczących środków finansowych - dostarczając na rynek funkcjonalny i gotowy produkt, tyle że w okrojonej, podstawowej wersji. Wybór takiego rozwiązania da Ci możliwość sprawdzenia potencjału biznesowego projektu, a także zebrania wartościowego feedbacku od pierwszych użytkowników. Z kolei uwagi i informacje otrzymane na tym etapie będą niezwykle cenne, ponieważ umożliwią wykrycie ewentualnych błędów na wczesnym etapie oraz dalszą modyfikację i rozwój aplikacji. 


Podsumowując, wdrażając aplikację w formie MVP będziesz mógł sprawdzić projekt w warunkach rynkowych, jednocześnie zabezpieczając się przed zainwestowaniem znacznie większego budżetu w pomysły i decyzje, których na początkowym etapie nie jesteśmy jeszcze pewni.

 
Komu zlecić wykonanie aplikacji?

Nie mniej istotnym czynnikiem determinującym koszt stworzenia aplikacji mobilnej, który pozostawiłam na sam koniec, jest wybór wykonawcy. Na rynku znajdziemy zróżnicowane oferty, począwszy od agencji sieciowych, przez software house’y, mniejsze firmy projektowe, po usługi freelancerów i studentów informatyki. Każdy z wymienionych tutaj wariantów dysponuje różnorodnym zapleczem (kompetencje, elastyczność doboru technologii), możliwościami, indywidualnymi stawkami, doświadczeniem, oraz wykorzystywanymi technologiami, które wpływają na końcowy koszt usługi.

Zdaję sobie sprawę, że często decyzja, komu powierzymy zaprojektowanie aplikacji, podyktowana jest nie umiejętnościami, wspomnianym doświadczeniem, czy know-how wykonawcy, a naszym ograniczonym budżetem. Dlatego tak lubimy podejście “lean” i model MVP - bo dzięki optymalizacji kosztów umożliwiają one dostęp do profesjonalnej opieki technologicznej większej grupie pomysłodawców i przedsiębiorców. Bardzo często okazuje się, że w trakcie wstępnego warsztatu z klientem, kiedy pojawia się przeszkoda w postaci ograniczonego budżetu, udaje się nam zmodyfikować funkcjonalność aplikacji jeszcze na etapie konceptu tak, aby stał się on bardziej przystępny cenowo.

O tym, czym kierować się i na co zwracać uwagę wybierając wykonawcę aplikacji mobilnej podzielę się z Wami już niebawem w kolejnym artykule.

 
Sposób rozliczeń

W większości sytuacji wybieramy spośród dwóch najbardziej powszechnych modeli rozliczeń - Fixed Price lub Time and Material (T&M)?

Jak sama nazwa wskazuje, model Fixed Price pozwoli z góry założyć wysokość wydatków, jakie chcemy przeznaczyć na stworzenie aplikacji, na podstawie przygotowanej specyfikacji technicznej. Jednak w przypadku, gdy wyniknie konieczność wykonania niezaplanowanych wcześniej prac, będziemy rozliczani za każdą dodatkowo wykonaną usługę.

Z kolei model Time & Material zakłada rozliczanie projektu na podstawie czasu pracy zespołu i faktycznie wykonanych zadań. Jest to bezpieczne rozwiązanie dla obu stron, zarówno dla klienta - który wie za co płaci, zachowując pełną elastyczność w rozwijaniu produktu i wprowadzaniu ewentualnych zmian do projektu - oraz dla wykonawcy - który wynagradzany jest za rzeczywiście wykonane działania i poświęcony czas.

Nasze doświadczenia pokazują, że polski rynek - choć początkowo nieufny w stosunku do modelu T&M (jako tego potencjalnie bardziej narażonego na nieuczciwe zagrania ze strony wykonawcy) dostrzega w nim korzyści i coraz śmielej otwiera się na taką formę rozliczeń. Ze strony wykonawców widzę też ogromną dyscyplinę i transparentność w rozliczeniach - wszak wszystkim nam zależy na promowaniu dobrych, uczciwych praktyk w zakresie współpracy z klientami.

 Więcej o rozliczaniu projektów napisaliśmy tutaj. 
 
kaleidico-xxHDLWmc1wE-unsplash

Podsumowanie

Wyceniając aplikację mobilną do każdego zapytania podchodzimy indywidualnie, uwzględniając wymagania biznesowe i potrzeby klienta. Nie działamy według zautomatyzowanych schematów, bo po obu stronach procesu widzimy ludzi, ich pomysły, cele biznesowe i marzenia. Oczywiście korzystamy przy tym z procedur, które ułatwiają nam szybkie szacowanie kosztu realizacji - jednak zawsze staramy się dobierać rozwiązania do potrzeb i możliwości. Rozmawiamy, słuchamy i dokładnie analizujemy każdy aspekt i każde założenie specyfikacji dostarczonej przez klienta. Jest to proces złożony, jednak pozwalający wypracować skuteczne metody współpracy, satysfakcjonujące dla wszystkich stron.

Kluczowa w tej kwestii jest jednak dobrze opisana, szczegółowa specyfikacja techniczna. Niedokładna, ogólna lub niejasno opisana może przyczynić się do powstania dużych rozbieżności lub ewentualnych błędów w wycenie Twojego projektu. Dlatego pomocny może być nasz wspomniany już wcześniej artykuł “Jak przygotować dobry brief aplikacji?” (przeczytasz tutaj), gdzie podpowiadamy jak sporządzić brief, który pozwoli nam zrozumieć istotę zlecenia i wstępnie oszacować budżet Twojego zlecenia. A jeśli nie wiesz jak zabrać się za stworzenie specyfikacji technicznej - przygotujemy ją za Ciebie lub wspólnie z Tobą w trakcie warsztatów projektowych.

 

Masz już gotowy pomysł na aplikację? Skontaktuj się z nami wypełniając formularz i umów się na niezobowiązującą rozmowę w celu wyceny Twojego projektu.


 

Udostępnij:
Martyna Jakóbczyk

Marketing Specialist

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!