Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
16.10.2020

Na co zwrócić uwagę wybierając wykonawcę aplikacji mobilnej?

Zdajemy sobie sprawę, że wybór agencji lub software house, z którą zdecydujesz się zbudować Twoją aplikację mobilną, może być ciężkim zadaniem. Bo właśnie od jakości tej współpracy może zależeć powodzenie Twojego projektu. 
 

A wybór staje się jeszcze trudniejszy bo w branży IT działają setki - jak nie tysiące - firm oferujących swoje usługi, z których każda specjalizuje się w różnych rozwiązaniach i technologiach. Jak w takim razie znaleźć właściwego partnera biznesowego? Skąd mieć pewność, że spełni on Twoje oczekiwania i da Ci dokładnie tego, czego potrzebujesz Ty i Twój projekt? 

Ten artykuł omawia kilka kwestii, które będą dla Ciebie istotne na etapie szukania wykonawcy aplikacji mobilnej, pomogą Ci uniknąć powszechnie popełnianych błędów i w końcu - dokonać właściwego wyboru.

 

Kogo wybrać do zbudowania aplikacji?

Decyzja o tym, komu zlecić realizację projektu może być niesamowicie trudna, zwłaszcza jeśli wcześniej nie doświadczyłeś tego typu współpracy. Tym ważniejsze jest sprawdzenie umiejętności, doświadczenia, stacku technologicznego czy know-how potencjalnego wykonawcy - bo właśnie ten wybór i ta współpraca może zaważyć o przyszłym sukcesie Twojego projektu.

Komu zlecić stworzenie aplikacji? Możliwości masz właściwie kilka - począwszy od zatrudnienia freelancerów, przez współpracę z agencją czy software housem, aż po budowę własnego zespołu. To, kogo wybierzesz w dużej mierze zależy od Twojego budżetu, umiejętności, a także planów i oczekiwań wobec całego procesu tworzenia produktu. 

Jeśli chcesz przeczytać na ten temat nieco więcej, zerknij na jeden z naszych poprzednich wpisów: https://jcd.pl/od-pomyslu-do-produktu. A teraz przejdźmy do rzeczy!

 

Co należy wziąć pod uwagę wybierając wykonawcę?

Doświadczenie

Zaufanie w biznesie to podstawa, a zdecydowanie łatwiej jest zaufać firmie z udokumentowanym doświadczeniem i bogatym portfolio niż komuś, kto stawia dopiero pierwsze kroki w branży. Dlatego właśnie wiarygodne agencje i software house’y stawiają na transparentność, chętnie prezentując wykonane projekty. Niezależnie od tego, czy są przedstawione w formie klasycznego portfolio lub nieco bardziej dogłębnych case studies opisujących proces realizacji, dostarczają klientom sporo wiedzy na temat kompetencji i doświadczenia firmy w branży. 

 

Referencje

Chyba większość z nas przed zakupem produktu lub usługi szuka w internecie opinii na jej temat, prawda? Nie inaczej sprawa wygląda w przypadku software house’ów. Sprawdzenie referencji od wcześniejszych klientów jest doskonałym sposobem na weryfikację dotychczasowego doświadczenia firmy. Takim miejscem, które umożliwia zapoznanie się z obiektywnymi opiniami bezpośrednio od klientów jest serwis Clutch.co - klienci samodzielnie opisują tam współprace, dzięki czemu masz dostęp do wiarygodnych referencji z pierwszej ręki.

Zobacz jak to wygląda i sprawdź nasz profil na Clutch.co: https://clutch.co/profile/jcdpl-softwaredesign 

Ale nie tylko! Bardzo zachęcamy do weryfikowania tych opinii - np. wśród znajomych z branży. Warto podpytać też byłych i obecnych klientów o efekty współpracy, a także jakość komunikacji - przed podpisaniem kontraktu, w trakcie i po zakończeniu. 

 

Komunikacja i sposób pracy

Oprócz doświadczenia i kompetencji technologicznych, niezwykle ważnym elementem współpracy jest komunikacja. I nie chodzi tutaj tylko o to, aby unikać problemów, które mogą się pojawić w trakcie pracy, ale by radzić sobie z tymi trudnościami i znajdować wspólne płaszczyzny zrozumienia. W końcu o wiele łatwiej i przyjemniej jest współpracować z ludźmi, z którymi dobrze się dogadujesz!

Dobra komunikacja jest krytycznie ważna dla efektywnego działania, wypracowywania rozwiązań i w końcu - wprowadzenia na rynek takiego produktu, który będzie zgodny z Twoimi założeniami i celami biznesowymi. 

 

Jakie jest ich zaplecze technologiczne? 

Jeśli orientujesz się w temacie technologii, być może wybrałeś już odpowiednie rozwiązanie dla swojego projektu. To będzie dobry filtr do wyszukiwania potencjalnych wykonawców, którzy działają w danej technologii. Natomiast jeśli nie jesteś w stanie określić, która z technologii będzie dla Ciebie najlepsza, powinieneś znaleźć nie tylko wykonawcę Twojego pomysłu, a firmę-partnera, który podpowie Ci jakie rozwiązanie będzie właściwe i płynnie przeprowadzi przez cały proces powstawania produktu. Zanim zdecydujesz się na współpracę z takim software housem poproś o konsultację technologiczną lub warsztaty produktowe, aby uzyskać odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, zrozumieć wady i zalety poszczególnych technologii i wybrać rozwiązanie dla Twojego biznesu. charles-deluvio-Lks7vei-eAg-unsplash

Jakich błędów unikać?

Nie kieruj się lokalizacją

Zawężanie poszukiwań wykonawcy do najbliższej okolicy jest często zupełnie niepotrzebnym ograniczeniem. Mimo, że daje to możliwość prostego kontaktu i ewentualnej wizyty w biurze, to obecnie zdecydowana większość współprac przebiega sprawnie całkowicie w modelu zdalnym - zwłaszcza obecnie, w pandemicznej rzeczywistości wymuszającej komunikację online bez względu na miejsce pracy.

 

Szybko i tanio nie znaczy dobrze

Tworzenie produktów cyfrowych jest czasochłonnym i złożonym procesem, dlatego też na widok podejrzanie niskich stawek za realizację projektu powinna zapalić Ci się czerwona lampka. 

Sytuacja wygląda podobnie w przypadku harmonogramu. Aplikacje mobilne nie powstają z dnia na dzień a właściwe prace deweloperskie powinna poprzedzić dogłębna analiza i zaplanowanie dalszych działań. Często, produkty tworzone w myśl zasady “szybko i tanio”, na późniejszym etapie wymagają wielu istotnych poprawek. Dlatego na wartościowe i dopracowane strony czy aplikacje warto po prostu poczekać, tak aby na koniec otrzymać w pełni funkcjonalny i poprawnie działający produkt, taki bez konieczności wprowadzania istotnych zmian czy poprawek.

 

I jeszcze jedna wskazówka na sam koniec...

...zanim zaczniesz szukać potencjalnego wykonawcy, który zrobi dla Ciebie aplikację, warto, abyś uporządkował sobie kilka kwestii. Zastanów się nad tym:

  • Jakie są Twoje cele biznesowe? 

  • Kto będzie użytkownikiem aplikacji?

  • Jaki problem ma rozwiązywać Twoja aplikacja?

  • Jaki jest zakres projektu i planowany budżet? 

Znając odpowiedzi na te pytania, zdecydowanie łatwiej będzie Ci rozmawiać z potencjalnymi wykonawcami aplikacji, przekazać im Twoje potrzeby i oczekiwania- a to najlepszy fundament udanej, skutecznej współpracy! 

 
Masz pomysł na aplikację? Napisz do nas, umów się na niezobowiązującą rozmowę. Pomożemy Ci wybrać i stworzyć skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci w realizacji Twoich celów biznesowych. 
 

 

 

Udostępnij:
Martyna Jakóbczyk

Product Owner, UX Researcher

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!