Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
14.11.2019

Czy warto inwestować w UX? Jakie są korzyści z UX dla biznesu?

Podstawowym celem User Experience (UX) jest zwiększenie satysfakcji użytkownika, dlatego skupia się on na wszystkich aspektach interakcji użytkownika z marką, produktem, stroną internetową lub aplikacją. Chodzi przede wszystkim o to, co użytkownik odczuwa korzystając z produktu - czy rozwiązuje on jego problemy? Czy jest łatwy i wygodny w obsłudze? Jeśli spełnia jego oczekiwania - to jest duża szansa, że jeszcze więcej osób będzie chciało z niego korzystać.
 

Dlatego obecnie, UX jest kluczowym elementem procesu tworzenia praktycznie każdego produktu. Jego znaczenie w pozyskiwaniu i utrzymywaniu użytkowników już w ostatnich latach zaczęło niesamowicie rosnąć i być zdecydowanie bardziej doceniane. A to z kolei narzuciło konieczność zdefiniowania bardziej szczegółowych zasad projektowania UX, a także możliwości analizy jego wyników, która pozwoliłaby na określenie wskaźników KPI.

 

Mimo to, wiele firm nadal nie dostrzega potencjału wdrażania działań UX w procesie projektowania, ponieważ dostępne metody pomiaru wydajności są dla nich niewystarczające, a efekty tych działań trudne do wykazania. Jak w takim razie przekonać ich o wartości UX...?

 

Dlaczego powinieneś zainteresować się UX? Jak UX wpływa na biznes?

 

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym, że Twój produkt - bez względu na to, czy jest to aplikacja mobilna, strona internetowa, lub coś jeszcze innego - każdego dnia staje przed wyzwaniem, aby wyróżnić się na tle dziesiątek, a nawet setek konkurencyjnych produktów? Czy myślałeś, co się stanie, gdy nie włożysz wystarczająco dużo wysiłku w zaspokojenie potrzeb użytkowników? Albo, co jeszcze możesz zrobić, by skłonić użytkowników do wybrania właśnie Twoich produktów zamiast konkurencji?

 

Odpowiedzi i możliwych rozwiązań może dostarczyć Ci właśnie UX. Bo to właśnie doświadczenie i szereg wrażeń, których dostarczasz swoim użytkownikom, wyróżnia Ciebie na tle konkurencji. Skuteczny UX design pozwoli użytkownikom dobrze zrozumieć Twój produkt, ułatwi jego obsługę, sprawiając, że będzie wygodna i intuicyjna, dzięki czemu użytkownicy będą bardziej skłonni by z niego korzystać. Idąc dalej tym tropem, zadowolenie użytkowników przyniesie wymierne korzyści Twojej firmie, przekładając się między innymi na zdobycie lojalności, utrzymanie klientów, a także wzrost sprzedaży.

 

Czas = pieniądz

 

Czy wiesz, że wdrożenie działań UX może być źródłem oszczędności? Zastanawiasz się pewnie, jak to? Otóż, zanim programista zacznie kodować aplikację lub stronę www, możliwe jest przetestowanie prototypowego projektu z UX designerem. Dzięki temu prostemu zabiegowi, dostarczasz programiście sprawdzony projekt, a tym samym oszczędzasz czas, który on musiałby poświęcić na kilkukrotne poprawianie tego samego produktu. Takie rozwiązanie jest bardzo efektywne i skuteczne, ponieważ pozwoli Ci nie tylko zminimalizować czas potrzebny na poprawki, ale również umożliwi wypuścić produkt wcześniej, dając Ci sporą przewagę nad konkurencją.

 

Prawidłowy proces tworzenia produktu, uwzględniający badania i testy UX, pozwoli Ci na uzyskanie znakomitego zwrotu z inwestycji (ROI) - co jasno pokazuje wymierny wpływ UX na biznes. W kwestii korzyści ekonomicznych z wdrażania UX, może Cię zainteresować jeszcze jedna sprawa - według “Software Engineering: A Practitioner’s Approach” Roberta Pressmana:

 

“For every dollar spent to resolve a problem during product design, $10 would be spent on the same problem during development, and multiply to $100 or more if the problem had to be solved after the product’s release.”

 

Co oznacza, że każdy 1$ zainwestowany w UX, przynosi od 10$ do 100$ zwrotu, obniżając koszty poprawiania błędów, które mogły być rozwiązane znacznie wcześniej. Więc jak sam już widzisz, inwestycja środków w działania UX prowadzi nie tylko do zwiększenia sprzedaży, udziałów w rynku, czy też obniżenia kosztów pozyskania klientów, ale również do poprawy wydajności procesu tworzenia produktu.

 

A tych bardziej dociekliwych i zainteresowanych kwestiami finansowymi, odsyłam do raportu z badania z 2016 roku ( https://www.nea.com/blog/the-future-of-design-in-start-ups-survey-2016-results ), który potwierdził, że zwiększając ilość środków inwestowanych w UX, firmy zanotowały wzrost w sprzedaży i wyższy wskaźnik utrzymania klientów.

 

Korzyści z UX

 

Wdrożenie UX w strategię produktu jest nie tylko istotne dla zadowolenia klienta, ale również ważne dla rozwoju Twojej firmy. Niemalże każdy rodzaj działalności biznesowej może odnieść korzyści z działań zorientowanych na potrzeby użytkowników - począwszy od dostarczania pozytywnych doświadczeń, budowania lojalności wobec marki, uproszczenia procesu tworzenia produktu, aż po obniżenie kosztów rozwoju.

 

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś - powinieneś to zdecydowanie rozważyć - by móc doświadczyć na własnej skórze i własnym projekcie, jakie rezultaty i korzyści może dostarczyć Ci dobry UX.
 

Udostępnij:
Martyna Jakóbczyk

Marketing Specialist

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!