Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
29.04.2020

Co jako klient powinieneś wiedzieć o tworzeniu stron internetowych?

Czy wiesz, jaki procent zarejestrowanych w Polsce firm posiada własną stronę internetową? Ponad 80% - tak wynika z raportu IAB. Jesteś w tych 20 czy 80 procentach? 
 

Fakty są takie, że obecnie posiadanie własnej strony to w biznesie standard - szczególnie od stycznia 2020, kiedy zgodnie z nowymi przepisami każda spółka akcyjna jest zobligowana do udostępnienia własnej witryny w celu komunikacji z akcjonariuszami. Bo z każdym rokiem komunikacja biznesowa przenosi się do internetu coraz bardziej.

Dla sporej części przedsiębiorstw strona pełni znaczącą rolę w strategii wizerunkowej i sprzedażowej: generuje leady lub bezpośrednią sprzedaż jako kanał główny lub wspomagający. Czy dla Ciebie również? Jeśli tak, musisz wiedzieć jedną rzecz: nie wystarczy już, że Twoja strona będzie ładna. W dobie dostępności designerów prawie każdy biznes ma już ładną stronę. Musi ona być zatem czymś więcej -  elementem Twojej strategii biznesowej, marketingowej, sprzedażowej; wpisywać się każdym aspektem - zarówno wizualnym, funkcjonalnym, jak i komunikacyjnym - w spójny system skoordynowanych działań. 

Jak to osiągnąć? - Dobrą współpracą z wykonawcą - bez względu na to, czy będzie to zewnętrzna firma, czy też cały wewnętrzny dział albo indywidualny pracownik w Twojej organizacji. 

Aby stworzyć stronę, która będzie realizować cele biznesowe firmy, musisz znaleźć (wspólnie ze wszystkimi ważnymi interesariuszami organizacji: czyli biznes, marketing, sprzedaż, obsługa klienta, UI/UX designer i webdeveloper, współdziałając ramię w ramię) - odpowiedzi na kilka pytań.  


Pytanie 1: Jaki cel ma realizować witryna? 


Cel informacyjny:

Szczególnie dla wspomnianych na samym początku spółek akcyjnych, rolą witryny jest przekazywanie informacji o aktualnej kondycji firmy. W coraz mniejszym stopniu strony internetowe pełnią funkcję wizytówek - dotyczy to przede wszystkim biznesów w modelu tradycyjnym o sprzedaży realizowanej w 100% kanałami offline, opartej na przykład o przetargi. Witryna ma wtedy jedynie upewnić klienta w decyzji, która już zapadła - pomaga zweryfikować fakt istnienia firmy, przejrzeć portfolio i referencje, podtrzymać dobre wrażenie zbudowane w bezpośrednim kontakcie. 

 
Cel wizerunkowy: 

Z celem informacyjnym wiąże się również budowanie wizerunku firmy. Strona internetowa oprócz przekazywania odbiorcom podstawowych informacji na temat firmy, może również budować tożsamość marki. Natomiast wykreowanie pozytywnego wizerunku marki może przynieść Ci wiele korzyści - zwiększając wartość firmy, budując jej rozpoznawalność, wywołując dobre skojarzenia wśród potencjalnych klientów - może znacząco wpłynąć na sprzedaż i rentowność firmy. Co więcej, za pomocą strony internetowej jesteś w stanie zaprezentować markę w dowolny sposób - czy będzie to rzeczywisty obraz marki wśród odbiorców, a może jej docelowy obraz, który chcesz dopiero wykreować? To wszystko możesz osiągnąć właśnie za pośrednictwem skutecznej witryny.
 

Cel sprzedażowy:

W przypadku, gdy głównym celem witryny jest sprzedaż, kierujemy do niej klientów po to, aby za jej pośrednictwem dokonali zakupu lub wypełnili formularz kontaktowy, który da początek dalszym działaniom sprzedażowym handlowca. Klienci mogą oczywiście trafiać na stronę różnymi kanałami - najczęściej są to profile w portalach społecznościowych, a także reklamy Google Ads i Facebook Ads, które pozwalają na dotarcie do jeszcze szerszej grupy potencjalnych odbiorców.

 

Mimo wszystko, dużo zależy od tego, który z etapów lejka sprzedażowego jest realizowany poprzez stronę. Zależy Ci na zbudowaniu świadomości marki wśród klientów, finalizacji zakupu, zwiększeniu sprzedaży do osób, które już korzystały z produktu/usługi czy może na wsparciu dla stałych klientów? - to wszystko będzie miało wpływ na stosowane rozwiązania technologiczne i UXowe. 
 

Pytanie 2: Do kogo chcemy dotrzeć? 


Aby strona realizowała określone cele biznesowe, konieczne jest zdefiniowanie potencjalnych odbiorców naszej witryny. I nie mam tutaj na myśli ograniczania się tylko do ogólnych danych demograficznych, takich jak wiek, czy miejsce zamieszkania. Warto pójść o krok dalej, zastanowić się kim dokładnie jest nasz klient i stworzyć tak zwane profile person, które pozwolą “wejść w buty klienta” - dzięki temu zidentyfikujesz i zrozumiesz jego potrzeby, poznasz jego proces decyzyjny, a także dowiesz się czego oraz w jaki sposób szuka. Być może jest to prezes dużej firmy? A może jego asystentka, która ma za zadanie znaleźć właściwego usługodawcę? 

 

Dobrze przygotowane persony dostarczą Ci wielu cennych informacji, pozwolą dostosować stronę i wybrać skuteczne rozwiązania (w zakresie funkcjonalności, designu i komunikacji) dostosowane do potrzeb odbiorców, dlatego warto poświęcić na ich opracowanie nieco czasu.

 

Pytanie 3: Jak duże nakłady przeznaczymy na promocję witryny?

 

Promowanie strony internetowej jest kluczowe, aby dotrzeć z nią do nowych odbiorców, wybić się na tle konkurencji i zbudować rozpoznawalną markę. Dlatego oprócz określenia celu i potencjalnych odbiorców witryny, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób oraz jakimi kanałami dystrybucji będziemy ją promować.

Opracowując strategię marketingową dla swojej firmy, możesz stworzyć plan działania dotyczący witryny, w którym uwzględnisz właściwe dla charakteru Twojej działalności techniki i narzędzia do promocji strony, takie jak:

- strategia content marketingowa, 

- optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki Google (SEO), 

- działania remarketingowe i reklamy efektywnościowe,

- promocja strony poprzez kanały społecznościowe (Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin, Twitter, i wiele innych).

Wybór i zaplanowanie odpowiednich działań marketingowych pozwoli Ci oszacować potrzebny budżet oraz nakłady czasu, które chcesz przeznaczyć na promocję strony. Im większe nakłady planujesz oraz im większą rolę w Twojej strategii marketingowej pełni Twoja strona, tym większą wagę musisz przyłożyć do projektowania, optymalizacji konwersji oraz doboru niezawodnej technologii.

campaign-creators-iEiUITs149M-unsplash

Znając odpowiedzi na powyższe pytania, możesz zdecydować się na wybór jednego z 3 głównych i najbardziej powszechnych podejść w realizacji witryny internetowej. Będzie to również pomocne w doborze technologii i właściwego wykonawcy strony, zwłaszcza, że firmy IT często poruszają się w zakresie jednej konkretnej technologii - dlatego zanim zaczniesz szukać wykonawcy, warto wiedzieć czego dokładnie chcesz.

 

Kreator stron internetowych

Na rynku dostępnych jest wiele kreatorów witryn, które pozwalają na samodzielne wyklikanie prostej strony internetowej, jak na przykład dosyć popularny https://pl.wix.com/, czy też polski https://webwavecms.com/. Zazwyczaj są to rozwiązania abonamentowe, o niewielkim koszcie rzędu kilkunastu złotych w skali miesiąca.

Strony przygotowane za pomocą tego typu kreatorów na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo dobrze. Co więcej, ich zrobienie jest całkiem proste - taką stronę możemy bowiem przygotować samodzielnie w ciągu jednego dnia, ponosząc jednocześnie względnie niewielki koszt. 

Jednak pierwsze problemy mogą pojawić się już podczas dokonywania niewielkich modyfikacji szablonu, zwłaszcza w przypadku osób bez doświadczenia i umiejętności w webdesignie. Wynika to z faktu, że szablony w kreatorach projektowane są tak, aby każdy element był na swoim miejscu - przez to nawet z pozoru drobna zmiana zdjęcia na inne może kompletnie zepsuć efekt wizualny witryny. Co więcej, tego typu strony często wykonywane są w zamkniętym środowisku i mimo szczerych chęci nie jesteśmy w stanie zmodyfikować wszystkich elementów dokładnie tak jak byśmy chcieli.

Druga sprawa to niska jakość kodu -  z perspektywy laika mogłoby się to wydawać czymś zupełnie nieistotnym. Jednak jakość kodu w znaczącym stopniu wpływa na prędkość ładowania witryny - z kolei szybkość strony decyduje o naszej pozycji w wyszukiwarce Google.

 

Zalety:
Niska cena
Szybki czas realizacji
Brak konieczności utrzymania serwera

 

Wady:
Mało oryginalny wygląd witryny
Niska wydajność witryny
Słabe wyniki pozycjonowania
Ograniczenia w zakresie zmian
Brak możliwości optymalizacji konwersji

 

Przykłady stron z naszego portfolio:
Niestety w JCD nie używamy kreatorów ;-)

 

Strona na gotowym szablonie

Przygotowanie strony na gotowym szablonie, mimo że dosyć powszechne, to jednak wymaga pewnej wiedzy informatycznej. Do zrobienia takiej strony możesz skorzystać z jednego z dostępnych darmowych systemów, zazwyczaj jest to Wordpress - wystarczy, że zainstalujesz CMS oraz wybrany szablon, a następnie w zależności od umiejętności i doświadczenia dostosujesz i zmienisz wygląd szablonu lub jego pojedynczych elementów. Wybierając szablon strony, możesz zdecydować się na taki z kreatorem lub bez kreatora - w zależności od tego otrzymując mniejszą lub większą możliwość modyfikacji wyglądu witryny. Orientacyjny koszt zakupu szablonu wynosi około 200-300 zł.

 

Wykonanie takiej strony możesz również zlecić firmie IT, która zagwarantuje Ci przygotowanie atrakcyjnej wizualnie i funkcjonalnej strony w stosunkowo niedużej cenie. 

 

Jak to wszystko wygląda w praktyce? - Najpierw wspólnie, we współpracy z klientem wybieramy szablon strony, korzystając z portali typu https://themeforest.net/. Następnie instalujemy i konfigurujemy CMS na wskazanym serwerze, i przechodzimy do instalacji szablonu i jego stosownej modyfikacji.

 

Zalety:
Umiarkowana cena
Stosunkowo krótki czas realizacji
Atrakcyjna wizualnie witryna

 

Wady:
Średnia wydajność witryny
Niewielkie, ale istniejące ograniczenia w zakresie modyfikacji szablonu
Ograniczona możliwości optymalizacji konwersji

 

Przykłady stron z naszego portfolio:
http://www.boathouse.pl/
http://www.kmddiagnostykabudowli.pl/

 

Strona dedykowana

Gdy zależy Ci jednak na jak najwyższej jakości i wydajności strony, zamiast decydować się na witrynę z kreatora, możesz skorzystać z usługi “szytej na miarę” - a mianowicie zlecić stworzenie strony dedykowanej. Tego typu projekt diametralnie różni się od pozostałych, wcześniej opisanych podejść. 

 

Jak to robimy? 

  • realizację zaczynamy od przeprowadzenia badań i analiz UI/UX, o których więcej napisaliśmy na przykład  tutaj: https://jcd.pl/dlaczego-audyt-ux-jest-tak-wazny - ten etap pozwala nam zdefiniować problemy i wymagania projektowe, a także poznać potrzeby klienta oraz jego potencjalnych odbiorców,

  • następnie przechodzimy do etapu planowania architektury informacji, tworzenia makiet serwisu oraz jego layoutu,

  • po zatwierdzeniu projektu przez klienta przystępujemy do kodowania witryny.

 

Niekwestionowaną zaletą takiego podejścia jest stworzenie indywidualnego i dostosowanego projektu strony, który jest oparty o potrzeby oraz wymagania klienta -  na ich podstawie zostają dobrane właściwe rozwiązania projektowe. Pozwala to na maksymalne zoptymalizowanie witryny, również pod kątem zwiększenia konwersji, a co za tym idzie - obniżenia kosztów pozyskania klienta.

 

Zalety:
Atrakcyjna wizualnie witryna
Oryginalny projekt
Wysoka wydajność strony
Dobre wyniki pozycjonowania
Wysoka konwersja

 

Wady:
Wyższa cena
Dłuższy czas realizacji

 

Przykłady stron:
https://pakersi.pl/
https://symu.co/
https://moc.vc/

 
590851281db4f4b914375dffa7d2870b

Która strona jest najlepsza dla mnie?


Odpowiedź na to pytanie wbrew pozorom nie jest taka trudna! Przeanalizuj poniższe czynniki i dowiesz się, które z opisanych rozwiązań wybrać. 
 

Nakłady na marketing 

Jeśli Twoje planowane wydatki na promocję firmy w internecie są niewielkie (przykładowo nie przekraczają 500 zł miesięcznie), powinieneś rozważyć jedną z dwóch opcji - stworzenie strony za pomocą kreatora lub na gotowym szablonie. W ten sposób otrzymasz prostą stronę, jednocześnie zachowując niski koszt realizacji. Jednak pamiętaj, że tego typu witryny mogą nieść za sobą ryzyko ograniczonych w przyszłości modyfikacji, zmian i poprawek.

Gdy Twoje wydatki na marketing oscylują w granicy 500 zł miesięcznie i więcej, zdecydowanie warto zainwestować w projekt strony opartej na szablonie. Koszt wykonania takiej witryny może wynieść około 5000 zł - jednak dobrze zrobiona, może zwiększyć konwersję wśród użytkowników oraz skutecznie wspierać w budowaniu wizerunku firmy.

Jeśli planujesz wysokie nakłady finansowe na działania marketingowe (orientacyjnie powyżej 1000 zł), warto zastanowić się nad stroną dedykowaną - właściwie dostosowana do Twoich potrzeb biznesowych i odpowiadająca wymaganiom użytkowników, pozytywnie wpłynie na wzrost konwersji.

 
Gotowość do samodzielnej pracy nad stroną 

Jeśli dysponujesz dużą ilością wolnego czasu i masz ochotę samodzielnie podziałać w kreatorach - możesz spróbować tego rozwiązania. Pamiętaj jednak, że takie rozwiązanie wymaga choć minimalnych umiejętności i nieco kreatywności. Jeśli nie masz lub nie chcesz poświęcać na to czasu, to zdecydowanie warto zlecić przygotowanie strony specjalistom.

 
Zatem z jakiego podejścia w zakresie tworzenia strony internetowej warto skorzystać?


W tabeli poniżej przedstawiamy, w dość dużym uproszczeniu, w jakich sytuacjach warto zdecydować się na dane rozwiązanie: 

 
  Strona z kreatora Strona na gotowym szablonie Strona dedykowana

Cena (w skali 3 lat)

500 zł 5 000 zł od 15 000 zł
Czas realizacji 3 dni 20 dni 40 dni
Realizacja Samodzielna Firma IT / Freelancer Firma IT
Możliwości personalizacji Niska Średnia Duża
Rola strony w procesie decyzyjnym klienta Niska Średnia Wysoka
Kto jest odbiorcą Odbiorcy mało wymagający w zakresie designu - dobry UI/UX ma niskie znaczenie Odbiorcy wymagający w zakresie designu - dobry UI/UX ma znaczenie Odbiorcy bardzo wymagający w zakresie designu - dobry UI/UX ma wysokie znaczenie
Budżet marketingowy brak lub niewielkie nakłady średnie nakłady wysokie nakłady
 

*znaczenie dobrego UI/UX dla wyników biznesowych 

 

Podsumowanie


Decyzję o wyborze wykonawcy oraz sposobie zbudowania strony internetowej powinniśmy oprzeć nie na naszych przeczuciach, a na podstawie rzetelnej analizy faktów i danych. W praktyce, często jednak spotykamy się z podejściem klientów, którzy motywują swoje wybory nieuzasadnioną intuicją lub przekonaniem, tym samym wydając niepotrzebnie duże pieniądze. I odwrotnie - próbując zaoszczędzić na realizacji projektu klienci nie chcą jednorazowo zainwestować kilku lub kilkunastu tysięcy złotych, w efekcie tracąc szansę na jeszcze większy zysk. 

 

Masz pomysł na stronę internetową? Napisz do nas i umów się na niezobowiązującą rozmowę. Pomożemy Ci wybrać i stworzyć skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci w realizacji Twoich celów biznesowych. 

 

 

 

Udostępnij:
Programista, UI/UX designer

Założyciel i CEO w JCD

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!