Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
02.12.2019

Co decyduje o dobrym user experience?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jakich wrażeń i doświadczeń dostarcza użytkownikom Twój produkt? Czy rozwiązuje ich problemy i spełnia ich oczekiwania? Czy znajdują oni jakąś wartość w tym, co im przekazujesz? Czy obsługa jest łatwa i intuicyjna, a może jednak sprawia im trudności?
 

Mając na uwadze odczucia użytkowników, możesz zaprojektować dobry i skuteczny UX, dzięki któremu użytkownicy korzystając z Twojej usługi (niezależnie, czy jest to strona internetowa, czy aplikacja mobilna) będą mogli robić to, czego potrzebują i oczekują, rozwiązywać własne problemy, a w efekcie znajdując w Twoim produkcie faktyczną, istotną dla nich wartość.

 

Dlatego też, by stworzyć użyteczny i funkcjonalny dla odbiorców produkt, już na etapie projektowania powinieneś wziąć pod uwagę wiele aspektów, takich jak potrzeby użytkowników, ich nawyki, to w jaki sposób korzystają z aplikacji, czy podobnych narzędzi, a także komunikację marki z odbiorcami, i wiele, wiele innych. Takie klientocentryczne działanie jest niezbędne w procesie tworzenia praktycznie każdego produktu, i pozwoli Ci zaplanować skuteczną strategię biznesową. Więc teraz przejdźmy już do konkretów, a mianowicie przeanalizujemy co decyduje o dobrej jakości user experience, innymi słowy - co może usprawnić i uprzyjemnić użytkownikowi korzystanie z produktu?

 

Funkcjonalność

Prosty i funkcjonalny wygląd interfejsu jest kluczowy, aby stworzyć dobry user experience, bo to właśnie on wpływa na łatwość i wygodę obsługi strony lub aplikacji. Jednym z głównych założeń projektowania UX jest “uprzyjemnienie” i zminimalizowanie wysiłku użytkownika podczas korzystania z produktów, dlatego też przed wdrożeniem jakichkolwiek działań lub zmian, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka pytań, takich jak:

  • Kim są użytkownicy?

  • Jakie są ich potrzeby?

  • Jakie wartości cenią?

  • Jakie mają problemy?

  • Który z problemów rozwiązuje mój produkt?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, przeprowadzenie badań i wywiadów z potencjalnymi odbiorcami, da Ci zdecydowanie szersze spojrzenie na potrzeby i oczekiwania użytkowników, oraz pomoże Ci w stworzeniu w pełni użytecznego i praktycznego produktu. 

 

Satysfakcja

Uczucie satysfakcji towarzyszy zawsze, gdy coś spełnia, a nawet przewyższa nasze oczekiwania - i nie inaczej jest w przypadku aplikacji i stron internetowych. Zadowolony użytkownik będzie zdecydowanie bardziej skłonny, by ponownie skorzystać z Twojej strony internetowej lub podzielić się informacją o niej wśród znajomych. Dlatego właśnie, gdy projektujesz mając na uwadze zadowolenie użytkowników, możesz stworzyć produkt, który w rezultacie będzie dla nich nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale również dostarczy im pozytywnych emocji i doświadczeń. Przykładowo, korzystając z aplikacji, gdy użytkownik przesuwa element aby go usunąć, a ten element od razu znika - użytkownik dostaje natychmiastowy rezultat, którego oczekiwał.

 

Interfejs...

... to znacznie więcej niż tylko ładne grafiki, które sprawiają, że aplikacja lub strona wygląda atrakcyjnie. UI (interfejs) odnosi się do wszystkich wizualnych elementów produktu - w tym ekranów, ikon, przycisków, tekstu po to, aby zwiększyć użyteczność produktu, wspierać jakość obsługi, a także prezentować Twoje wartości. To właśnie interfejs wywołuje pierwsze wrażenie użytkownika na temat Twojego produktu. A o tym jak ważne jest pierwsze wrażenie użytkowników pisaliśmy tutaj: https://jcd.pl/how-design-creates-a-powerful-first-impression

 

Podsumowanie

Zarówno intuicyjność i funkcjonalność produktu, jak i atrakcyjny wizualnie interfejs mogą znacznie poprawić jakość doświadczenia oraz sprawić, że użytkownicy będą czuć się komfortowo korzystając z Twojej aplikacji lub serwisu. Z kolei takie działania pozytywnie przełożą się na konwersje i dostarczą Tobie zdecydowanie lepszych wyników.

Udostępnij:
Martyna Jakóbczyk

Marketing Specialist

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!