Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem
21.01.2021

Projekt dedykowany czy strona internetowa na szablonie?

Tworząc stronę internetową samodzielnie albo zlecając jej wykonanie firmie zewnętrznej, często stajemy przed trudnym wyborem podejścia, czy tworzymy projekt strony od zera, czy bazujemy lub nawet w 100% opieramy się na gotowym szablonie. 
 

Oba rozwiązania różnią się między sobą diametralnie. W przypadku szablonu wybieramy kilka wariantów, spośród wielu dostępnych na rynku, i po przeprowadzeniu konsultacji decydujemy się na jeden z nich. Nanosimy stosowne zmiany mające na celu doprowadzić wygląd szablonu do pożądanego. Szata graficzna i sam koncept strony pozostaje bez zmian, w takiej formie jaką zaprojektował autor szablonu. Wybieramy sekcje, które mają zostać i te elementy, których chcemy się pozbyć, zmieniamy zdjęcia i treści. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pracy, dlatego może być nawet 2-3-krotnie tańsze i szybsze we wdrożeniu w stosunku do strony dedykowanej. 

 

Projekt dedykowany to zupełnie inna podejście. Cały proces zaczynamy zwykle od warsztatu, na którym określamy wszystkie wymogi projektowe (warsztat często odbywa się także w przypadku stron szablonowych, jednak jest on znacznie ograniczony i stanowi jedynie namiastkę tego, co robimy w ramach projektu dedykowanego). Następnie przechodzimy do właściwej fazy projektowej - projektujemy całe UX, a następnie UI serwisu tak, aby spełniało założenia ustalone podczas warsztatu. Nie mamy tutaj w zasadzie żadnych ograniczeń, wszystko tworzymy tak, aby strona jak najlepiej konwertowała - czyli sprzedawała - nasze usługi. Cały proces trwa znacznie dłużej, co wiąże się też z wyższymi kosztami takiej strony. Otrzymujemy jednak w efekcie znacznie więcej, a nasza strona jest lepiej dopasowana do zdefiniowanych wcześniej potrzeb i celów biznesowych. 

 high-angle-view-cropped-employee-work-with-laptop

Kiedy powinniśmy się zdecydować na szablon, a kiedy na projekt dedykowany? 

Odpowiedź jest stosunkowo prosta, aczkolwiek dla wielu może nie być oczywista. Przeprowadźmy prostą analizę!

 

1. Jaką funkcję ma pełnić witryna oraz jakie nakłady planujesz zainwestować na promocję firmy za pośrednictwem strony w ciągu najbliższych 2 lat? 

Jeżeli witryna ma być elementem lejka sprzedażowego i będą na nią wchodzili nasi klienci, to zadajmy sobie pytanie - jakie nakłady finansowe będą kierowane na jej promocję oraz jaki zysk będziemy mieli z jednego klienta? 

Przykładowo, jeśli witryna na szablonie kosztuje 6 000 zł netto, a projekt dedykowany 15 000 zł netto, to czy różnica 9 000 zł netto między tymi rozwiązaniami zwróci się, i jeśli tak, to w jakim czasie? Idąc krok dalej - czy witryna będzie sprzedawać, czy może ma pełnić funkcję czysto informacyjną? 

Przykładowo: jeśli chcemy wydać na promocję 10 000 zł miesięcznie, a dedykowany projekt pozwoli nam na zwiększenie konwersji użytkownika o 10% (zwykle udaje się uzyskać wyniki od 5 do 15%), to miesięcznie zaoszczędzimy 1 000 zł, a to z kolei oznacza, że już po 9 miesiącach poniesione nakłady się zwrócą. 

Jednak, gdy strona jest nam potrzebna jedynie w celach informacyjnych i nie zamierzamy prowadzić za jej pośrednictwem sprzedaży, to dodatkowo poniesione nakłady nigdy się nie zwrócą - w takiej sytuacji lepiej jest oprzeć stronę na szablonie. 

 

2. Jaka jest forma witryny i jak ma korespondować z aspektami wizualnymi naszego przedsięwzięcia? Na ile potrzebny jest nam projekt dedykowany, a na ile wystarczający będzie szablon? 

Jeżeli tworzymy coś unikatowego, chcemy wyróżnić się wizualnie i marketingowo w branży, warto rozważyć projekt dedykowany. Strony szablonowe wyglądają dość sztampowo, powtarzalnie - bardzo możliwe, że dużo innych firm będzie posiadało stronę podobną lub identyczną jak Twoja. Dlatego też w niektórych przypadkach - nawet przy braku bezpośredniego zwrotu z inwestycji - warto dołożyć do projektu dedykowanego strony, który pozwoli nam wyróżnić się na tle konkurencji i skutecznie zbudować wizerunek firmy.

 

3. Jakim budżetem dysponujemy? 

Budżet definiuje nam, co dokładnie możemy zrobić i u jakiego wykonawcy. Oczywiście decydując się na stronę na szablonie możemy zoptymalizować koszty - strony szablonowe są powtarzalne, łatwiejsze do zakodowania, stąd też ich wykonanie jest tańsze. Strona dedykowana wiąże się z wyższymi kosztami - jest dostosowana do oczekiwań klienta, wymaga większych nakładów pracy związanych z kodowaniem poszczególnych funkcjonalności.

 

4. Czas jakim dysponujemy? 

Jak łatwo można się domyślić, strona internetowa oparta na szablonie jest znacznie szybsza w realizacji. Dlatego też, jeśli czas Cię nagli i potrzebujesz strony jak najszybciej - szablon będzie w takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem. W krótkim czasie możesz zbudować MVP witryny na podstawie szablonu, aby w przyszłości dopracować stronę poprzez modyfikację szablonu lub stworzenie dedykowanego projektu.

 

Przed podjęciem decyzji o tym, czy wybierasz stronę na szablonie, czy projekt dedykowany, warto zastanowić się nad tymi kilkoma aspektami odpowiadając sobie na powyższe pytania. Podsumowując, strona oparta o szablon pozwoli Ci na szybką realizację przy zachowaniu względnie niskich kosztów. Jeśli jednak planujesz prowadzić sprzedaż za pośrednictwem strony lub Twój biznes wymaga unikalnego stylu, to zdecydowanie powinieneś rozważyć stronę o dedykowanym layoucie.

 

Masz pomysł na stronę internetową? Napisz do nas i umów się na niezobowiązującą rozmowę. Pomożemy Ci wybrać i stworzyć skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci w realizacji Twoich celów biznesowych. 

 

 

 

Udostępnij:
Adam Czajkowski

Założyciel i CEO w JCD.pl

Stwórzmy razem coś niesamowitego!

Napisz do nas!