Strategia UX i badanie potrzeb konsumentów dla producenta drzwi drewnianych.
Kategoria:
Badanie potrzeb, projektowanie UX/UI.
Główny cel biznesowy:
Zadanie jakie dostaliśmy od klienta było pozornie proste - zaprojektować najlepszy na rynku konfigurator drzwi. Oczywistym było więc, że etap badawczy musimy zacząć od solidnej analizy rynku i dostępnych rozwiązań konkurencyjnych. W drugim kroku skupiliśmy się na zdobyciu wiedzy o potrzebach, problemach oraz procesach decyzyjnych różnych person klientów indywidualnych i biznesowych. Efektem przeprowadzonych badań i analiz była strategia UX oraz wypracowany w oparciu o nią projekt graficzny interfejsu konfiguratora.
Krótki opis:
Czy wiecie, że na wybór drzwi zewnętrznych wpływa bardzo wiele czynników? Ten proces, który na pierwszy rzut oka wydaje się prosty - bo przecież “co to takiego, wybrać drzwi?”, w praktyce okazuje się niezwykle skomplikowany i często wymagający specjalistycznej wiedzy. Konsumenci planujący budowę swojego domu czują się więc często bardzo zagubieni i onieśmieleni. Celem naszego Klienta, mającego na uwadze te wyzwania, było ułatwienie tego procesu poprzez stworzenie takiego konfiguratora drzwi zewnętrznych, który bezboleśnie przeprowadzi użytkownika przez wszystkie kluczowe etapy i decyzje. Pewnym wyzwaniem w projekcie było uwzględnienie specyfiki procesu produkcyjnego - niektóre informacje, choć niezrozumiałe z punktu widzenia użytkownika indywidualnego, są niezbędne dla prawidłowej realizacji zamówienia. Kolejną ważną kwestią były drastyczne rozbieżności pomiędzy potrzebami i poziomem zaawansowania technicznego poszczególnych person - klienta indywidualnego, samodzielnie “wyklikującego” swoje drzwi, oraz klienta profesjonalnego - przedstawiciela sklepu, składającego zamówienie w imieniu klientów. Należało zatem zaprojektować konfigurator uwzględniający możliwość wyboru odpowiedniej ścieżki projektowania, zależnej od typu użytkownika - dla klientów B2B bardziej rozbudowany, z zaawansowanymi funkcjami, a dla klientów B2C w wersji uproszczonej, ale zawierającej wszystkie niezbędne aspekty techniczne.
W oparciu o zebrane dane, mając również świadomość istnienia na rynku tego typu rozwiązań konkurencyjnych wraz z ich słabościami i wadami, zdecydowaliśmy się zaprojektować narzędzie, umożliwiające nie tylko personalizację produktu, ale również pełniące rolę zaufanego asystenta, prowadzącego przez wszystkie techniczne kroki procesu. Towarzysząc klientowi na każdym etapie wybory, wyjaśniając wszelkie niejasności i zapewniając specjalistyczne wsparcie, zaprojektowany przez nas konfigurator ma również ważną funkcję marketingową - pomaga skuteczniej domykać zamówienia, zminimalizować odpływ użytkowników przed zakończeniem konfiguracji oraz ociepla wizerunek marki dzięki dodaniu atrybutów “przewodnika”, “asystenta”, czy “konsultanta”.
Metodologia:
Warsztat kick off z klientem, protopersony odbiorców oferty B2C oraz B2B, analiza konkurencji, badanie potrzeb klientów B2C.
Czas realizacji projektu:
8 tygodni
Zero spamu - tylko wartościowe treści!: