Case study: Jak zaprojektować konfigurator produktu?

Case study: Jak zaprojektować konfigurator produktu?

Case study: Jak zaprojektować konfigurator produktu? Strategia UX i badanie potrzeb konsumentów dla producenta drzwi drewnianych. 

Kategoria:

Badanie potrzeb, projektowanie UX/UI.

Główny cel biznesowy:
Zadanie jakie dostaliśmy od klienta było pozornie proste - zaprojektować najlepszy na rynku konfigurator drzwi. Oczywistym było więc, że etap badawczy musimy zacząć od solidnej analizy rynku i dostępnych rozwiązań konkurencyjnych. W drugim kroku skupiliśmy się na zdobyciu wiedzy o potrzebach, problemach oraz procesach decyzyjnych różnych person klientów indywidualnych i biznesowych. Efektem przeprowadzonych badań i analiz była strategia UX oraz wypracowany w oparciu o nią projekt graficzny interfejsu konfiguratora.

Krótki opis:
Czy wiecie, że na wybór drzwi zewnętrznych wpływa bardzo wiele czynników? Ten proces, który na pierwszy rzut oka wydaje się prosty  - bo przecież “co to takiego, wybrać drzwi?”, w praktyce okazuje się niezwykle skomplikowany i często wymagający specjalistycznej wiedzy. Konsumenci planujący budowę swojego domu czują się więc często bardzo zagubieni i onieśmieleni. Celem naszego Klienta, mającego na uwadze te wyzwania, było ułatwienie tego procesu poprzez stworzenie takiego konfiguratora drzwi zewnętrznych, który bezboleśnie przeprowadzi użytkownika przez wszystkie kluczowe etapy i decyzje. Pewnym wyzwaniem w projekcie było uwzględnienie specyfiki procesu produkcyjnego - niektóre informacje, choć niezrozumiałe z punktu widzenia użytkownika indywidualnego, są niezbędne dla prawidłowej realizacji zamówienia. Kolejną ważną kwestią były drastyczne rozbieżności pomiędzy potrzebami i poziomem zaawansowania technicznego poszczególnych person - klienta indywidualnego, samodzielnie “wyklikującego” swoje drzwi, oraz klienta profesjonalnego - przedstawiciela sklepu, składającego zamówienie w imieniu klientów. Należało zatem zaprojektować konfigurator uwzględniający możliwość wyboru odpowiedniej ścieżki projektowania, zależnej od typu użytkownika - dla klientów B2B bardziej rozbudowany, z zaawansowanymi funkcjami, a dla klientów B2C w wersji uproszczonej, ale zawierającej wszystkie niezbędne aspekty techniczne.

W oparciu o zebrane dane, mając również świadomość istnienia na rynku tego typu rozwiązań konkurencyjnych wraz z ich słabościami i wadami, zdecydowaliśmy się zaprojektować narzędzie, umożliwiające nie tylko personalizację produktu, ale również pełniące rolę zaufanego asystenta, prowadzącego przez wszystkie techniczne kroki procesu. Towarzysząc klientowi na każdym etapie wybory, wyjaśniając wszelkie niejasności i zapewniając specjalistyczne wsparcie, zaprojektowany przez nas konfigurator ma również ważną funkcję marketingową - pomaga skuteczniej domykać zamówienia, zminimalizować odpływ użytkowników przed zakończeniem konfiguracji oraz ociepla wizerunek marki dzięki dodaniu atrybutów “przewodnika”, “asystenta”, czy “konsultanta”.

Metodologia:
Warsztat kick off z klientem, protopersony odbiorców oferty B2C oraz B2B, analiza konkurencji, badanie potrzeb klientów B2C.

Czas realizacji projektu:
8 tygodni 
 

Chcesz dostawać wartościowe treści prosto na swoją skrzynkę mailową?
Zapisz się do naszego Newslettera Badacza!

 

Autor: JCD

Od przeszło dekady konsekwentnie przekształcamy zaawansowane idee w funkcjonalne aplikacje oraz internetowe platformy usługowe. Nasza działalność koncentruje się na głębokim zrozumieniu natury przedsiębiorstwa oraz kluczowych wymagań, które są fundamentem dla każdego przedsięwzięcia.

Stale łączymy metody kreatywne z systematycznym, badawczym podejściem, przekonani, że jedynie przez dogłębną analizę i zrozumienie specyfiki wyzwań, jesteśmy w stanie w pełni współpracować z naszymi klientami w celu kreowania innowacyjnych rozwiązań. Te rozwiązania nie tylko ulepszają doświadczenie użytkowników, ale również zapewniają naszym klientom strategiczną przewagę na rynku. Nasze procesy projektowe są zatem oparte na aktywnym słuchaniu, szczegółowej analizie i ciągłym dialogu z klientami. W ten sposób nieustannie pracujemy na rzecz tworzenia nie tylko technologii, ale także wartości, które wyznaczają nowe standardy w cyfrowym krajobrazie biznesu.

Newsletter

Zero spamu - tylko wartościowe treści!:

.
Udostępnij: