Produkt, będący z założenia marketplacem usług finansowych, obejmował aplikację mobilną oraz webową kierowaną do użytkowników biznesowych i indywidualnych.
Głównym problemem badawczym jaki wypracowaliśmy wspólnie z klientem była ocena potencjału rynkowego produktu w istniejącej już formie oraz przygotowanie, w oparciu o wnioski z wywiadów, rekomendacji dotyczących komunikowania wartości produktu dla finalnego użytkownika.
Lista pytań i celów objęła kwestie związane z:
Dodatkowo zebrane dane miały posłużyć opracowaniu szczegółowych profili i charakterystyk użytkowników (tzw. person), w tym: identyfikacji ich głównych celów, potrzeb, przekonań, kluczowych zachowań oraz najbardziej uciążliwych problemów, a także ocenie roli różnych źródeł informacji w podejmowaniu decyzji zakupowej.
W połączeniu z analizą sytuacji rynkowej i celów biznesowych klienta wszystko razem miało stać się empirycznym fundamentem dla strategii marketingu i rozwoju produktu.
Wykorzystaliśmy trzyetapowy schemat badawczy łączący metody jakościowe i ilościowe. Takie podejście umożliwiło nam weryfikację wstępnych hipotez, zebranie insightów od grupy docelowej, a przede wszystkim uzyskanie pogłębionego wglądu w analizowane zagadnienie.
W pierwszym etapie badań przeprowadziliśmy ankietę internetową, której celem było zebranie danych ilościowych, ilustrujących trendy i tendencje w badanym obszarze. Wnioski pozwoliły nam na dopracowanie scenariusza wywiadu i pogłębienie rozmów indywidualnych o zagadnienia poruszone przez ankietowanych w pytaniach otwartych.
Etap drugi obejmował pogłębione wywiady indywidualne (IDI) połączone z testami UX i usability aplikacji (webowej i mobilnej) wraz z obserwacją. W trakcie spotkań 1:1 zbieraliśmy zarówno informacje o doświadczeniach związanych z procesem poszukiwania i finalizacji zakupu, jak i informacje zwrotne z testów UX, dotyczące korzystania z aplikacji w warunkach swobodnych i kierowanych przez moderatora (wykonywanie zadań w aplikacji według scenariusza w protokole głośnego myślenia).
Zebrane dane ilościowe poddaliśmy analizom statystycznym, aby ocenić skalę i częstotliwość występowania określonych wzorców odpowiedzi. Informacje z metod jakościowych poddaliśmy kategoryzacji według wstępnego (modyfikowanego na bieżąco) klucza, pogłębiając zrozumienie zjawiska w uporządkowany, ustrukturyzowany sposób.
Dzięki przeprowadzonym testom UX połączonym w wywiadami wykryliśmy większość nieoczywistych, a ważnych trudności doświadczanych przez użytkowników w trakcie używania aplikacji. Problemy tego rodzaju nie są zwykle wychwytywane na etapie developmentu ani standardowych testów użyteczności - wymagają bowiem osadzenia w kontekście, zaangażowania docelowych odbiorców produktu oraz skonfrontowania z ich dotychczasowymi potrzebami, nawykami, doświadczeniami i oczekiwaniami. Niezauważone na etapie produkcji, potrafią jednak nieźle namieszać w marketingu - w skrajnych przypadkach całkowicie zrujnować nakłady poniesione na pozyskanie użytkownika.
Dobrze wykorzystane badania pozwalają obniżyć koszty promocji i obsługi klienta - pomyśl tylko o tych wszystkich użytkownikach, którzy kliknęli w Twoją reklamę na Facebooku, ale jednak zrezygnowali z zakupu na etapie formularza; o tych wszystkich zgłoszeniach do biura obsługi klienta, których mógłbyś uniknąć wcześniej wiedząc, że Twoja grupa docelowa jednak nie rozumie tego procesu rejestracji, który wydawał Ci się intuicyjny.
Masz pomysł na stronę internetową lub aplikację? Napisz do nas i umów się na niezobowiązującą rozmowę. Pomożemy Ci stworzyć skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci w realizacji Twoich celów biznesowych.
Zero spamu - tylko wartościowe treści!: